Konstig jäsning av mjöd.
Hej.
Jag har gjort några satser mjöd tidigare med ganska gott resultat om jag får säga det själv.
De senaste gångerna har jag använt Sweet Mead (Wyeast 4184) och det har funkat fint, och även denna gång.
Denna gång så när jag tog en mätning för att se oechslevärde efter en månad så blev jag fundersam, det hade inte hänt mycket.
"Nåja, den kommer väl igång mer snart".
Tycker att det bubblar ungefär som det brukar från hinken.
Nu har det gått ganska precis två månader och oechslevärdet har inte halverats, vilket för mig är nytt.
De tidigare gångerna jag har gjort mjöd så har de i stort sett varit i flaska vid denna tidpunkt i processen.
Dessutom så smakade jag på smörjan och det var en syrlig ton på den och det var förvånande, för mig iallafall.
Det enda som är skillnad är honungen som är från en annan producent, som jag har köpt honung från och använt tidigare för min andra omgång av mjödtillverkning så det borde inte vara något knas med själva honungen. (Har inte använt den jästen och den honungen tidigare)
Är det någon som har varit med om något liknande eller har allmänt några tips på hur jag ska gå tillväga, eller ska jag bara vänta?