BIAB eller bryggverk?

Halloj! Jag använder BIAB och gammal hederlig kastrull. Kokar bara 10L öl åt gången. Funderar på att köpa ett bryggverk men kommer ändå inte koka några större batcher pga det går inte åt så mycket, vill hålla mig runt 10L fortsättningsvis också.. Så vad tror ni, är det värt att köpa ett bryggverk för säg 5000 kr för mig? Eller ska jag fortsätta med min BIAB bara? Pros and cons? smile Tacksam för hjälp!

Sv: BIAB eller bryggverk?

En stor fördel för mig är att jag med ett bryggverk kan ställa temperaturen så som jag vill ha den, och att jag inte måste stå vid spisen.

Man kan stå utomhus till exempel när man kokar, underlättar när ångan ska bort. Bor man i villa kopplar man in vattenslangen för kylning, eller drar slang från kökskranen. Finns varianter på det där.

Om det sen är värt de pengarna är ju frågan. Ser man det som hantverk och hobby så kan det nog vara det? Med det är på något sätt fler saker att diska, spar väl inte så mycket tid egentligen.

Fördelen med med biab är nog att det är färre prylar, mindre disk, och du kan brygga fantastiska öl ändå. Det finns prisvinnare ur den kategorin bryggare med.