För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

Hej.
Håller på med en 10L sats av Nebuchadnezzar .
Nu på 16 dagen så har jag 1 plup i jäsröret var 2an/3e minut.
OG ligger på 1.021, ska helst ner till 1.015.
Använde 2 pkt US-05, men inser nu att jag borde gjort en starter.
Vad gör jag?

Tack för er hjälp
Stefan

Sv: För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

Nja, nu kan du nog inte göra mer än att tappa upp det, kolsyresätta och se vad det smakar.

Det blir ofta någon pinne åt ena eller andra hållet. Är det många kan man till nästa gång fundera på om jästen varit frisk, om temperaturhållningen vid mäskningen varit rätt osv.

Vad hade du för utgångsvärden när du började jäsa?

Sv: För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

Och så klart, hur är det med vilka malter som använts och mäsktemperatur?

Sv: För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

Hej .
1.075 OG i starten av jäsningen.
Pilsnermalt 73%
Pale ale 13%
Carapils 9%
Flaked torrified oat 5%

Sv: För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

mäsktemp 68 i 60min

Sv: För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

Vad får dig att tro att 2 paket till 10 l vört med OG 1,075 skulle vara för lite? Det är snarare så att det är i överkant, ett paket hade räckt utmärkt.

US-05 jäser ut på max en vecka f.ö. Det är bara att paketera.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

Trodde det me  men enligt Brewfather å är det lite i underkant.
Tack för er feedback,  kommer att buteljera efter några dagar kallras

Sv: För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

Att Brewfather (och andra bryggprogram) överdriver jästmängden är bekant, men så här till den milda grad var lite överraskande.
Jag rekommenderar att du struntar i vad bryggprogrammen säger om jästmängd.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

För övrigt kan tilläggas att huruvida man använder 1, 2 eller 3 paket har närmast obefintlig påverkan på utjäsningen. Får man dålig utjäsning är problemet något annat.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

Jo helt rätt. Är ganska säker på att min syresättning inte varit optimal.
Har nu köpt en visp till borrmaskin, den plus starter etc borde förbättra framtida bryggningar.

Sv: För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

Torrjäst från Fermentis behöver varken syresättning eller förkultur för att prestera bra, så där har du inte orsaken heller.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

Här listar jag de vanligaste orsakerna till låg utjäsning: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 … sning.html

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

ekstedt skrev:

Torrjäst från Fermentis behöver varken syresättning eller förkultur för att prestera bra, så där har du inte orsaken heller.

Bara för att nyansera det här påståendet lite så kan även torrjäst bli gammal och trött och prestera dåligt. Men det är ovanligt, ty torrjäst är tåligare än flytande dito och med betydligt längre hållbarhet, typ räknat i år i.s.f. månader. Har man en utgången påse torrjäst så är förkultur absolut att rekommendera, gärna väl syresatt sådan. Om man kraftigt behöver öka mängden jäst, t.ex. om man ska jäsa 100 liter impstout så är det förstås också läge med förkultur.

Men i normalfallet ska varken förkultur eller syresättning behövas.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: För lite jäst, kan jag tillsätta mer i slutet.

Jag tänkte tillägga vad jag reagerade på när jag läste igenom tråden. Carapils 9% & mäsktemp 68 grader, där kan du nog hitta anledningen. Jag tycker 9% Carapils låter väldigt mycket & mäsktempen kan man dra ner till 65 iaf för att fg ska hamna några pinnar lägre. Jag tror inte att du har något problem med jäsningen.

Du kan också ha haft ännu högre mäsktemp om din termometer inte är rätt kalibrerad tex.