Dåligt utbyte. Vad kan ha hänt?

Hej,

Har precis haft en bryggdag och skulle göra mig en tysk pilsner. Det hela slutade med att jag kommer att göra en pilsner på runt 3% lol

Vad ÄR det som kan göra att man får ett så fruktansvärt dåligt utbyte? Jag tillsatte för första gången lite mjölksyra för att sänka PH men det borde ju snarare gynna mäskningen och inte tvärtom. Jag testade dessutom för första gången med jod för att se om all stärkelse var omvandlad till socker. Så vitt jag förstår var den det eftersom den lila färgen försvann.

Först var jag inne på att hälla ut skitet, men sen tänkte jag att jag tar detta som ett experiment eftersom jag precis köpt ett fat. Kan vara bra att han en batch man inte är rädd om första gången! Sen är det ju inte fel med en folköl mitt i veckan heller.

Bifogar lite bilder från Beersmith. Kanske kan en mer erfaren bryggare se något som sticker ut och verkar vara fel.

https://i.imgur.com/6E3Au1K.png

Sv: Dåligt utbyte. Vad kan ha hänt?

Bild 2:
https://i.imgur.com/HYkGgx8.png

Bild 3:
https://i.imgur.com/BTPRTfy.png

Är det så här du brukar göra? Och att du tappar ut innan du häller i lakvattnet?

Det är händelsevis inte så att du använder Barke- eller Baldermalt?

Egen krossning?

En spontan tanke är att du skulle kanske ha mer vatten i mäsken vid första infusionen, och därmed fördela om det från lakvattnet.  Enskilt bore det inte ge så stor skillnad iofs.

Hej och tack för svar,

Ja det är så här jag "brukar" göra. Citationstecken eftersom jag är väldigt ny smile

Jag kör med en vanlig rektangulär kylväska som jag modifierat med en bazooka och ventil för lite manuell recirkulation för att få bort det värsta böset. Jag brukar tömma helt innan jag sedan lakar men detta kanske är fel? Jag tömmer, sedan kör jag lakvattnet i två omgångar. Vispar runt lite i mäsken vid varje påfyllning och sedan tömmer jag. Läste nånstans nyss att man ska hålla vattennivån över maltbädden hela tiden men det förstår jag inte varför. Tanken är väl bara att man ska "skölja av" det resterande sockret?

Hur som helst, jag börjar misstänka att det har att göra med att mäsken var för sur. Jag hällde i två kryddmått mjölksyra till de sju liter vatten som det mäskades i. Dessa två kryddmåtten var ju egentligen höftat till HELA mängden vatten, alltså inklusive lakvattnet. För lågt PH har jag läst ger sämre utbyte. Dock tycker jag att 48% borde vara någon form av rekord smile

Jag fick malten krossad i butik. Huruvida det är för grovt vet jag inte, den erfarenheten har jag inte.

Det jag är mest förvirrad över är mätningen med jod. Jag var ju så jäkla säker på att detta skulle bli kanon, eftersom det inte fanns någon stärkelse kvar att omvandla. Men jag antar att det finns fler parametrar. Jag fattar ju att min anläggning inte är bättre än t.ex Stigbergets, haha!

Jag fundrar på om du kanske haft för mycket vatten totalt?

Om man tänker att malten behåller samma mängd vatten som sin egen vikt, idet här fallet 2,5 liter. Sedan bortkok på kanske 3 liter. Säg 1 liter kvar i grytan med böset.  Det blir ju 6,5 liter. Och du vill ha 11liter i jäshinken. Total vattenmängd blir då 17,5 liter. Runda av uppåt till 18 liter vatten totalt.

Men i ditt fall, kokade du ned vörten från 17 liter till 11 liter? Det borde ha tagit närmare 2 timmar?

Och du ska som du själv skrev dela upp mjölksyran så inte allt åker i mäsken direkt, för då riskerar man att det blir för surt.

Det där med vätskeytan ovanför maltbädden har nog att göra med att man så mycket def bara är möjlig vill undvika att plaska ned syre i malten medan man mäskar. Sök på Lodo-bryggning så får du en del svar där.

Bra att tappa ur innan lakvattnet åker i, men du behöver inte köra det två gånger om du inte absolut vill. Räcker med att du ser att vörten klarnar lite innan du tar den till grytan istället. Försiktig omrörning är bra för att undvika att det bildas kanaler i mäsken, men bara någon gång, försiktigt.