Hjälp med lite siffror Grain Absorption Rate samt Water/Grain Ratio

Hej på er,

Jag har lite svårt med siffror och skulle därför uppskatta om jag kan få lite hjälp.
Jag försökte senaste brygden att räkna ut hur mycket vatten som malten absorberar under mäskning, samt min water/grain ratio.
Detta för att jag ska kunna justera min profil optimalt då jag ligger otroligt off just nu.

Jag vet att vissa siffror kanske är lite off från det normala, men bortse gärna från det!

Min fråga är alltså,
Vad blir min Grain Absorption Rate samt Water/Grain Ratio?

Lite siffror
Vattenmängd innan mäskning: 36 liter (No sparge)
Efter mäskning: 27 liter

Vikt malt innan mäskning: 11.73kg
Efter mäskning: 20.35kg

Är det några andra siffror som behövs?

Sv: Hjälp med lite siffror Grain Absorption Rate samt Water/Grain Ratio

Man kan väl säga att ett kilo malt binder omkring 0,9 - 1 kilo (liter) vatten.

Det är väl inte så långt ifrån vad du har?

Vad är det som inte stämmer i din profil? Använder du bryggprogram eller något excellblad eller liknande?  Eller är det utbytet av malten som spökar?

Perwaste skrev:

Man kan väl säga att ett kilo malt binder omkring 0,9 - 1 kilo (liter) vatten.

Det är väl inte så långt ifrån vad du har?

Vad är det som inte stämmer i din profil? Använder du bryggprogram eller något excellblad eller liknande?  Eller är det utbytet av malten som spökar?

alt

Jag använder Brewfather. Och enligt den profil jag har idag så skulle jag få Boil Volume: 25.42 L, men slutade på 27 liter. Därför jag försöker ta reda på vad jag ska skriva in på Grain Absorption Rate samt Water/Grain Ratio

Men får du det utbytet av malten som du (programmet) räknar på före koket, och/eller efter koket?

Har inte Grainfather en förinställd koefficient? Och det är den som inte riktigt stämmer av bilden att döma?

Om du kan ändra till 0,9 på Grain Absorption Rate så kan du ju testa därifrån.

Börja  med att ändra en sak i taget så du ser vad det är som antingen blir bättre eller sämre. Ändrar du fler saker samtigt är det ju oklart vilket som gav vad. Sedan kan det skilja lite ändå från gång till gång. Och brygg gärna någonting liknande som förra gången.