Kolsyresättning på fat

Jag ska för första gången tappa min färdigjästa öl på fat istället för flaska, men efter att ha läst alla instruktioner flera gånger så är det några saker jag tycker är oklart.
Jag är med på att jag skall ha kolsyretuben inkopplad under de dagar det tar för ölen att absorbera kolsyran och att trycket skall ställas in beroende på temperatur.
De två saker jag är osäker på är:

1. Fatet (ölen) kommer inte att ha samma temperatur när det förvaras som när det serveras. När jag ska servera tänker jag kyla till 10 grader, men jag har inte plats att förvara det i kylen så däremellan kommer det att stiga till rumstemperatur (22 grader). Bör jag då kolsyresätta i rumstemperatur (och sikta på 1,5 bar för 2,0 CO2) eller ska jag kyla ner och fylla till 0,8 bar trots att jag senare kommer att förvara i rumstemperatur?

2. Efter att man nåt jämnvikt och ölen är kolsyresatt ska man ta bort komsyrefladkan? Eller ska den fortsätta att vara inkopplad? Behöver den vara inkopplad när man tappar upp ölen?

Tack för hjälpen.

Sv: Kolsyresättning på fat

Blåser liv i denna tråden eftersom jag har liknande funderingar. Jag ska själv kolsyresätta en lager om några dagar.

För att svara på din första fråga så tycker jag ha läst mig till att man kolsyresätter för serveringstemperatur. Alltså, även om du kolsyresätter i rumstemperatur så ställer du in en tryck enligt tabellen för kanske 8°C. Så har åtminstone jag förstått det hela.

Sen har jag en annan fundering. Säg att man tryckt i kolsyra under ett tryck på 2 bar. Allt är klar för servering. Då ska man ju sänka trycket på regulatorn till serveringstryck. Försvinner inte kolsyra då med tiden? Eftersom man sänker trycket?

Sv: Kolsyresättning på fat

bonkeman skrev:

Säg att man tryckt i kolsyra under ett tryck på 2 bar. Allt är klar för servering. Då ska man ju sänka trycket på regulatorn till serveringstryck. Försvinner inte kolsyra då med tiden? Eftersom man sänker trycket?

Ja, men det tar lång tid. Första ölen du serverar kan bli lite skummig pga det initiala högre trycket, men ha koll på mätaren så det verkligen sjunker till det serveringstryck du vill ha.  Ölen har kvar såpass mycket bunden kolsyra i sig att det räcker till glaset, och är dessutom kall. Över ett par timmar är det inget att oroa sig för.

När öldrickandet är över för den här gången skruvar du upp trycket så att du får jämvikten vid den nivå på kolsyra du vill ölen ska innehålla nästa gång det är dags.

Nu håller jag inte på så mycket med fat då jag föredrar flaskor, så om någon mer fatkunnig har bättre förklaring och metod är det välkommet.