Är det normalt att jäsningen är mkt mindre efter 4 dagar? Bock Beer

Hej.
Har satt min första ölsats på 30 år nu och var supernoga att följa alla instruktioner som rengörning, mått och temperatur etc.
Fick OG 1045 innan jag la i jästen och stängde igen öltunnan..
Fick rådet från butiken att blanda ut jästen i 1 dl vatten innan jag hällde i den..

Min ölsats började jäsa direkt och under första 2-3 dagarna bubblade det på rätt mycket.
Men nu efter 4 dagar kommer det nästan inga bubblor i jäsröret alls..
Är detta normalt eller borde den bubbla på under första 6-7 dagarna?

Tänkte öppna försiktigt vid dag 7 och mäta igen och se om den minskat..

2 Senast ändrad av ekstedt (2021-04-05 14:24:30)

Sv: Är det normalt att jäsningen är mkt mindre efter 4 dagar? Bock Beer

Citerar mig själv från den andra tråden:

Det är inte alls ovanligt att det jäser ut på ett par dagar, i synnerhet inte med torrjäster som US-05.

Att det slutar bubbla jäsa i jäsröret betyder inte nödvändigtvis att det har jäst ut. Och omvänt, att det bubblar i jäsröret betyder inte nödvändigtvis att det fortfarande jäser.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

@ekstedt  Tack för svaret :-)   Jag mätte nu precis på dag 7, och fick 1017..  Hade hoppats med 1010.
Tyckte det smakade och luktade lite jäst fortfarande. I övrigt rätt OK (för att vara utan kolsyra)
Ska låta den stå ett par dagar till och se om jag får ner värdet ytterligare.

vad tror du, ska man göra nå´t aktivt nu, typ skaka om tunnan för att få upp mer jäst från botten eller tillsätta något??

Om det är en bock du gör, som titeln på tråden antyder, så kanske den stått kallt fram till nu ?

isf är det dags att ta in den i rumstemperatur, och man kan skaka till den lite om man vill röra runt jästen lite. sen tar du ett nytt prov efter en sådär 3-5 dagar eller så.

Men du kanske redan dragit upp temperaturen?

Hej.  Tack för svaret.. Den har hela tiden stått i ett källarförråd, där det dock inte är så kallt utan rätt likt rumstemperatur.
Har dock stått nästan direkt på betonggolvet, vilket jag förstått kan kyla ner den lite. La nu en massa kartonger under iaf så den kommer upp en bit..
Jag var nere och skakade om den rejält så att bottensatsen rörde sig runt.
Ska mäta igen på söndag och kolla om det blivit bättre :-)

Tack för hjälpen

Mätte idag igen 4 dagar efter min 1017 mätning (11 dagar efter satsen sattes) och det är fortfarande samma värde. Kollade tempen i källarförrådet och tyvärr var det bara 15-16 grader. Trodde det var varmare där.
Har nu tagit upp tunnan i lägenheten där det är 20-21 grader. Har skakat tunnan igen och ska se om jag får igång det??

Vad tror ni mer kunniga bryggare?  Bör detta räcka eller ska man köpa mer jäst och strö i en mindre mängd för att få igång det?

Om inte det går igång, så har jag en mörk öl på runt 3,5% vilket är helt OK ändå. Gillar helst svagare öl mellan 4-4,5%. Smakade rätt ok ändå nu och Buteljerade en testflaska idag så man får se hur den smakar med kolsyra oxå.

Du kan väl ge det ett par dagar och se, nu när du ändå tagit in i rumsvärmen.

Annars skulle jag nog tro att det är klart för buteljering. Ibland blir det någon pinne högre än man siktar på, men det brukar oftast bli bra ochh gott ändå.

Om någon är intresserad så har jag nu fått ölen klar.. Och den blev riktigt god tycker jag :-)  Här är processen.

* Använde en Muntons Bock ölsats med 2 påsar Spraymalt (En ljus o en medium). Fick OG 1045
* Hade den i en källare med runt 16 grader på ett betonggolv vilken antagligen var lite för kallt
* Jäste på men efter 7-11 dagar hade den bara jäst till 1017
* Tog upp den i lägenheten (21 grader) och tillsatte lite mer jäst och skakade tunnan ofta.
* Jäste i 3 dagar till och fick då 1015 bara.
* Buteljerade med Coopers Carbonation drops och fick kolsyras i 7 dagar.
* Testade en flaska och det var bra med kolsyra.
* Har satt några i kylskåpet och provat ett par.. Smakar bara bra tycker jag.. Lite åt Falcon Bayersk hållet eller "kung Markatta Mörk"  https://www.kungmarkatta.se/produkter/d … -lager-26/

Fick upp en Alk-halt på 4%. SKulle gärna hamnat på 4,5% men det är helt OK.   Kunde varit lite med smak i men man kanske borde haft 2 st Mörka Spraymalt istället för 1 ljus och 1 medel..

Nu står en Coopers Lager med (1 ljus och 1 mörk spraymalt plus lite extra bryggsocker) på jäsning :-)

magnus.linne skrev:

* Hade den i en källare med runt 16 grader på ett betonggolv vilken antagligen var lite för kallt

Xxxxxxx

Nu står en Coopers Lager med (1 ljus och 1 mörk spraymalt plus lite extra bryggsocker) på jäsning :-)

Kul, välkommen in i hembryggarvärlden :-)

Sen är det ju det där med lager och jäst till lager. Lagerjäst ska jäsas när temperaturen ligger på ca 8-12 grader. Inte varmare. Så om det är en lagerjäst du använt i första satsen var det nog räddningen att hinken stod direkt på det kalla golvet. 

Vet du vilken jäst du fått med denna gång?

Tack för svaret.  Denna gången köpte jag med en mangrove Jack california lager jäst.  Står jästemp 18-20.  Kan man ha den inne i lägenheten med andra ord??

Aha, den jästen har jag personligen inte testat.

Men ja, enligt produktbladet ska det ju faktiskt gå.

Tänk bara på att du i tunnan får uppemot två grader till pga den värme som alstras vid jäsningen. Det måste du lägga på till de grader som du har i rummet.

Det går alldeles utmärkt att jäsa lagerjäster i intervallet 15-20 C, kanske t.om. varmare.

Ekstedt, menar du att det skulle gälla alla lagerjäster? Jag har levt i tron att det  enbart är vissa enstaka som klarar högre temperaturer.

Perwaste skrev:

Ekstedt, menar du att det skulle gälla alla lagerjäster? Jag har levt i tron att det  enbart är vissa enstaka som klarar högre temperaturer.

Jag känner inte till någon som skulle fungera dåligt.

Ekstedt, det där tar jag gärna lite mer info om

Om vi tar ett par vanliga lagerjäster, WL 830 och 833, Wye 2007 som exempel. De har liknande rekommendationer för sin jästemp, 9-13 grader.

Menar du att det inte spelar någon roll om man håller jästemperaturen på, säg 10 grader eller 19 grader? Skulle det vara obefintlig skillnad på den färdiga ölen i smak och karaktär?

16 Senast ändrad av ekstedt (2021-04-27 19:15:10)

Nej, det inte det jag säger, jag säger precis det jag säger, att jag inte känner till någon lagerjäst som skulle fungera dåligt vid 15-20. En del Biere de Garde-producenter lär jäsa med lagerjäst vid de temperaturerna t.ex.

Det lär inte vara obefintlig skillnad mellan 10 C och 20 C, men det lär det inte vara för lagerjäster med namn som "California Lager" heller. Kanske är skillnaden mindre där, men det har jag inte sett några uppgifter på. Jag vet i alla fall att Fermentis har gjort tester som avslöjade små skillnader för W-34/70.

Vidare har det visat sig att en del stammar har blivit reklassificerade från S. cerevisiae till S. pastorianus och vice versa vid genetiska kartläggningar: https://sykesey.id.au/yeasts-aint-yeasts/

Tack, då är jag med på vad du menar.

Jo, jag har sett att det finns en del amerikanska jäster främst, som producenten anger en högre högsta rekommenderad temperatur än den traditionella 12-13 grader som högsta.

Och den där länken,  det kastar om en del. Samtidigt är det ju lite som att blir ölet bra, så är det bra, oavsett jästens ursprung. Intressant.