Då är ölet kokat och överfört till jäskärl!
Vart en sen uppdatering pga jobbet men sambon har anmält att det bubblar i jäsröret så det känns väll bra.
Då detta var min första bryggning så ska jag försöka beskriva hur det gick och de problem som uppstod eller var oklara för mig.
Jag beställde ölet från hembryggeriet, en färdig ölsats (Amarillo ipa 6.5% 10L)
Receptet säger följande;
3kg malt
100g humle
5g protafloc
3ml mjölksyra
Mäsktemp:67C i 60min
Kokning:60min, 25min:20g 20min:20g+5g protafloc 14min:20g sedan 40g torrhumling efter 10 dagars jäsning
OG:1.064
FG:1.014
Som tidigare nämnt använde jag mig av metoden BIAB
Jag började koka upp 7L mäskvatten till 72C och adderade mjölksyran enligt receptet och blandade sedan i malten. Efter 30 minuter lyfte jag locket och rörde om igen och märkte då att tempen sjunkit något så jag tog beslutet att addera lite mer 72C vatten som jag förberett för lakningen.
Efter 60min lyfte jag upp påsen och började laka. Enligt receptet ska jag fortsätta laka till 9.5L vattenvolym i kastrullen vilket jag gjorde.
Kokningen var inga konstigheter, jag adderade humlen enligt tabellen, noterade att mycket vatten kokade bort, ungefär 2L enligt måttet i kastrullen.
Det var nu jag frångick receptet och valde att addera extra vatten från kranen precis när kokningen var klar så jag slutade med totallt 10L i kastrullen. Enligt receptet skulle denna vattenvolym adderas direkt ner i jäskärlet efter nedkylning av vörten. Anledningen till att jag gjorde detta är att det kändes säkrare att göra det nu för att minska infektionsrisken.
Nedkylningsprocessen valde jag att genomföra i vasken med krossad is och kylklabbar. Vid en temperatur runt 25C började jag tappa vörten från kastrullen till jäskärlet genom ett saftfilter. Mätte OG och fick ut 1.060.
Den totala volymen öl som slutade i jäskärlet var ungefär 8,5L
Nu återstår bara torrhummling och tappning. Ölet har stått i 18C i 7dygn och bubblar fortfarande.
Värt att nämna; jag var oerhört noggrann med hygien under hela processen.
Frågor:
Vad det gäller vattenvolymerna, bör jag laka med mer vatten nästa gång eller ska jag späda ut i jäshinken som receptet sa och i så fall, borde inte OG sjunka ännu mera?
Vad det gäller ett för lågt OG så är det bedömt något jag har gjort fel, vad tror ni?
Och nu till flasktappningen, kommer humlen som jag torrhummlar med följa med i flaskorna då jag adderar humlen direkt i hinken eller bör jag använda saftsilen igen då jag för över ölet till tappningskärlet?
Det var dock ordentligt kul att brygga öl, så nu blir det en till sats samt kylspiral då det var förbannat drygt att kyla vörten i vasken.