Gängade bajonettkopplingar

På de "gängade bajonettkopplingarna" ni har anger ni att gängan är 7/16" UNF. Jag är skeptisk - åtminstone på de bajonettkopplingar från tyska CMB som jag har är gängan 1/2 BSF". Fram med skjutmåttet - är yttermåttet 12,7 mm är det BSF 1/2". Är det 11,1 mm är det UNF 7/16". CMB:s "gängade kulkopplingar" har 7/16" UNF.

Sv: Gängade bajonettkopplingar

Hej Björn,

Jag var ute och provmätte på våra bajonettkopplingar och de är 7/16'' UNF. Ytterdiametern hamnade på 10,8mm.
De är från CMB.

Hoppas det räcker som svar!

Vänliga hälsningar
Peter L - Kundtjänstmedarbetare

Humlegårdens Ekolager

Sv: Gängade bajonettkopplingar

Räcker. Anledningen till frågan var främst att de tyska butiker jag råkat kolla på bara verkar köra med BSF på bajonettkopplingar från CMB.

Lite historia off-topic: Att hembryggare började med de här faten till öl är att de fasades ut från läskblaskindustrin och blev surplus. Det var läskextrakt i dem till s.k. premixsystem. Ett fat jag hade fick jag tvätta ur åtskilliga gånger innan jag fick bort citrondoften (kanske inte helt fel nuförtiden dock wink).

De "äkta" Corneliusfaten (från tillverkaren Cornelius) hade bajonett för Coca-Cola och de från Firestone (lite högre och smalare) kulkoppling för Pepsi-Cola. Det ökade hembryggningsintresset världen över har väl påverkat nytillverkningen.