Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Är ny på ölbryggning, gjorde min första öl i början av december.
Då ölen nästan slut och jag klättrar på väggarna pga coronan så tänkte jag göra en ny sats.
Har gått igenom min förra bryggning och det var en del småmisstag helt klart, tror dock att jag inte är helt överförtjust i ölreceptet så tänker att jag ska försöka mig på Stigbergets New & Improved som jag tagit recept på ur boken ”klona öl” tror nu att jag fått koll på det. Använt mig av Brewfather för att försöka göra om respekten till min utrustning som är Biab med 20-liters gryta.

Orginalreceptet är följande:

Stigbergets New & Improved

OG:1.062
FG: 1.014
IBU 55
EBC 6

Mäskning
67C i 60 min

Ingredienser
Extra pale malt 72%
Omältat havre 14%
Omältat vete 7%

Kokning 60 min
Cascade 0,4g/l 60 min
Mosaic 2g/l 0 min (kokslut)
Citra 1g/l 0 min (kokslut)

Jäsning
Temperatur och tid
18C till hälften av förväntad FG, sedan 22C

Ingredienser
burlington Ale yeast (White Labs WLP095)

Torrhumling efter jäsning

Citra 6g/l 4 dagar
Nelson sauvin 4g/l 4 dagar
mosaic 4g/l 4 dagar.


Jag tänker att receptet skalat för mig blir följande (tjoa om jag tänker fel):

Stigbergets New & Improved
New England IPA

6.6% / 15.2 °P

Helmalt


BIAB (No sparge) (copy)
69% utbyte

Satsvolym: 12 L
Koktid: 60 min


Mäskvatten: 17.01 L

Total vattenvolym: 17.01 L
Kokvolym: 15.02 L

Densitet innan kok: 1.054


Grundvärden
Original Gravity: 1.062

Final Gravity: 1.012

IBU (Tinseth): 5

Färg: 7.3 EBC


Mäskning
Temperatur — 65 °C — 60 min

Mash Out — 75 °C — 10 min


Malt (3.452 kg)
2.484 kg (72%) — Crisp Extra Pale Malt — Malt — 3.4 EBC
484 g (14%) — Stangeland Mølle Oats, Flaked — Malt — 2 EBC
242 g (7%) — Stangeland Mølle Wheat Flaked — Malt — 3.2 EBC
242 g (7%) — Thomas Fawcett Wheat Torrified — Malt — 3.9 EBC

Humle (208.9 g)
5,1 g (7 IBU) — Cascade 7% — Kok — 60 min

24 g — Mosaic 12.25% — Kok — 0 min

12 g — Citra 12% — Kok — 0 min

72 g — Citra 12% — Torrhumling — 4 dagar

48 g — Nelson Sauvin 12% — Torrhumling — 4 dagar

48 g — Mosaic 12.25% — Torrhumling — 4 dagar


Övrigt
0.5 g — Protafloc — Kok — 15 min

0.3 tsk — Yeast Nutrients — Kok — 10 min


Jäst
1 pkt — White Labs WLP095 Burlington Ale 80%
Jäsning
Primär — 20 °C — 14 dagar


Kolsyresättning: 2.4 CO2-vol


18C till hälften av förväntade FG, sedan 22C


Jag borde kunna lösa detta någorlunda men har några funderingar.
Kok 0 min? Lägger jag i den humlen direkt efter koket är avslutat och kyler omedelbart ner? Eller ska det ligga i en viss tid?
IBU ska vara 55 i orginalreceptet men får inte till det i Brewfather av någon anledning. Står att mitt klonrecept har IBU 5 men det kan väl inte stämma?

Jag tänker att det kommer bli en hel del humlebös. Jag har ingen tappkran på min gryta (dumt att jag snålade) och försöker komma på något sätt att bli av med så mycket humle som möjligt innan jäskärl men inte tappa humlesmak. Om jag använder mig av humlepåsar, tar detta bort lite av humleeffekten? borde jag lägga i mer humle då? I min förra bryggning hade jag i allt i humlepåsar, tog bort dom när det skulle i jäskärlet och hällde allt genom saftsil.
Är det bättre och försöka mig på en whirlpool (heter det så?) i grytan och sedan använda mig av hävert?
Sista frågan är torrhumling. Är en hel del torrhumling och är humlestrumpor något jag kan använda mig av eller tar detta bort effektiviteten? borde jag använda mig av två jäskärl och tappa om innan flaskning? Vill nog helst slippa det.

Ja blev en del frågor.

Ja utgick från följande utrustningsprofil och kanske är ute o snurrar.
Jäskärl: 12 L
Bortkok: 2/L timma 13,3% (chansade)
Kalldruv och kylförluster: 0,5 Liter
Förluster i jäskärl: 0,7 Liter
Totalt utbyte: 69%
Mäskutbyte: 71,9%
Humleutbyte: 100%
Krympning vid kylning 4%

Hoppas på hjälp. Tack

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Några svar kan jag försöka ge.

Ja, är det humlegiva på 0 minuter är det just som du tror. Du stänger av värmningen helt, och petar i humlen efter det.

För att få rätt värde i Brewfather måste du skriva in totalmängden humle samt kolla att rätt värde för alfasyran ligger inne. Så är det för de flesta bryggprogram.

Du kan ju låta humlen sjunka till botten medan vörten svalnar, och tappa över med hävert. Sedan ta det sista genom saftsilen. Efter hand skaffar du kanske tappkran och något invändigt filter av något slag.

Det lär vara aningen sämre utbyte ur humlen om du använder påsar, men det är ingenting större som jag märkt. Däremot slipper du tvätta ur påsarna efteråt om du bara låter humlen vara i grytan och hälla ut det efteråt.

Vid torrhumling går det iofs bra att ha påsar, men de har en stor förmåga att lugga där och flyta istället för att sjunka ned och ge bättre utbyte. En samling rostfria bestick eller något tungs glas som sänke i så fall.

Undvik för alt i världen att tappa om humlestinna öl, det ökar bara exponeringenför syre. Det ger oxidering=dåligt öl alldeles för tidigt. Låt det ligga i till du flaskat klart.

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Röde Ruben skrev:

IBU ska vara 55 i orginalreceptet men får inte till det i Brewfather av någon anledning. Står att mitt klonrecept har IBU 5 men det kan väl inte stämma?

Det känns som om någonting inte stämmer med 60-givan kanske? Nu sitter jag inte så till att jag kan titta närmare på det, men där skulle jag leta efter felkällan.

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Tack för svar. Lättast blir nog trots allt att jag struntar i att göra alltför humlestinna öl, får stödja mitt lokala bryggeri och göra öl som de inte gör helt enkelt.
Så här i början av mitt bryggande märker jag att jag är rädd för att gå utanför ramen, jag hittar ett recept som t ex klon på Sierra Nevada men ser sedan att det ska göras förkultur (där är jag inte än) och hoppar över receptet helt.
Vad skulle hända om jag skulle utgå från det receptet när det gäller malt men ändra på humlen? t ex använda mig av amarillo istället för cascade och vanlig torrjäst (Safale-05)? Det kan väl inte gå helt fel? Skulle bli glad om jag får svar på mina tankar om hur jag skulle kunna laborera lite med ett grundrecept, mina tankar och frågor står längst ner

Sierra Nevada Pale Ale
Amerikansk Pale Ale

5.4% / 13.1 °P

Recept av
BYO Magazine

Helmalt


BIAB (No sparge) (copy)
67% utbyte

Satsvolym: 12 L
Koktid: 60 min


Mäskvatten: 16.65 L

Total vattenvolym: 16.65 L
Kokvolym: 15.02 L

Densitet innan kok: 1.046


Grundvärden
Original Gravity: 1.053

Final Gravity: 1.012

IBU (Tinseth): 37

Färg: 18.5 EBC


Mäskning
Temperatur — 68 °C — 60 min

Mash out — 76 °C — 5 min


Malt (2.979 kg)
2.79 kg (93.7%) — BestMalz Pale Ale — Malt — 6 EBC
189 g (6.3%) — Weyermann Caramunich III — Malt — 140 EBC
Humle (60.2 g)
3.3 g (8 IBU) — Magnum 12% — Kok — 60 min

3.3 g (5 IBU) — Perle 7% — Kok — 60 min

26.8 g (24 IBU) — Cascade 5.5% — Kok — 30 min

26.8 g — Cascade 5.5% — Kok — 0 min


Övrigt
4 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mäskning

5 g — Gypsum (CaSO4) — Mäskning

4 ml — Lactic Acid 80% — Mäskning

0.357 g — Yeast Nutrients — Kok — 15 min

0.179 st — Whirlfloc — Kok — 5 min

Jäst
0.4 pkt — White Labs WLP001 California Ale 80%
1.1 L starter — 108 g DME

Skulle safale-05 fungera? vanlig torrjäst alltså

Jäsning
Primär — 20 °C — 14 dagar


Kolsyresättning: 2.4 CO2-vol


Vattenprofil
Ca2+
157
Mg2+
2
Na+
14
Cl-
124
SO42-
194
HCO3-
58

Tankar o frågor:
1.Jag har ingen riktig koll på hur stort mitt bortkok är, har inställning på 13,3% nu. Får nog koka vatten o mäta istället. om någon har en bra inställning för biab-gryta 20 L får ni gärna dela med er.

2. Angående humling, här skulle jag vara tacksam för ideer. Jag vill gärna ha en liknande Sierra Nevada-smak, om jag ökar på givorna 10-20 procent med amarillo istället för cascade, blir det helt knasigt? vill gärna göra ett öl utan att torrhumla för o testa. Vad kan bli fel?

3. Angående allt i vattnet, behövs alla de här tillsatserna för vattnet? (jag har kommunalt Göteborgsvatten). Yeast Nutrients och Whirlfloc har jag

Förstår att jag är tjötig men tacksam för svar

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

1. Räkna med en sådär 2,5 -3 liters bortkok på timmen. Beror lite på grytans storlek på ytan, hur hårt det kokar mm. Ha det i minnet till nästa gåg.

2. Så här i början av din bryggarkarriär, kör Amarillo i stället för Cascade, om det är den humlen du har hemma. Kolla bara så att det är ungefär samma alfasyrahalt som i receptet du utgår ifrån. Om inte, använd ditt bryggprogram för att kompensera mängden så att det förväntade bitterbidraget, IBU, blir rätt. Detta gäller givan vid 60 minuter och 30 minuter. Efter det tar du bara mängden som ursprungsreceptet.

3. Skit i det där med tillsatser till vatten så här i början. Få koll på det där med temperaturer, tider, och övrig process hemma i köket. Du har bra vatten ändå. Ett första steg sedan är att justera pH, med t ex mjölksyra.

Det ska vara kul att brygga smile Sen styr liksom intresset och tiden det där med utrustning, tillsatser och annat.  Kul och gott:)

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Tack

Ändrade mitt bortkok. Tur att du nämnde det med IBU! När jag tog fram orginalreceptet som är biab 25L och skalade det så stämde den totala IBU men skilde sig humle för humle. I orginalreceptet är humlen följande:

5 gr Magnum 12% (0,2g/l) 5,8 IBU, 60 min kok
5 gr Perle 7% (0,2g/l) 3,4 IBU, 60 min kok
75 gr Cascade 5,5% (3gr/l) 30,4 IBU, 30 min kok
75 gr Cascade 5,5% (3gr/l) 0 min kok

Total IBU 40
BU:GU 0,74
RBR 0,74

Skalar jag receptet i Brewfather blir det följande:

1,8 gr Magnum 12% (0,15gr/l) 4,6 IBU, 60 min kok
1,8 gr Perle 7% (0,15gr/l),  2,7 IBU, 60 min kok
36 gr Cascade 5,5% (3gr/l) 32,2 IBU 30 min kok
36 gr Cascade 5,5% (3gr/l) 0 min kok

Total IBU 40
BU:GU 0,74
RBR 0,74

Ska jag istället pilla själv så att det blir samma IBU på respektive giva? låter mer logiskt men det kanske ska bli annat IBU på varje giva när man skalar? varför då i så fall?

När jag skalar själv blir det följande vilket i mina ögon ser mer likt ut originalet.

2,3 gr Magnum 12% (0,2g/l) 5,8 IBU, 60 min kok
2,3 gr Perle 7% (0,2g/l) 3,4 IBU, 60 min kok
34 gr Cascade 5,5% (3gr/l) 30,4 IBU, 30 min kok
34 gr Cascade 5,5% (3gr/l) 0 min kok

Det får bli torrjäst istället för att försöka mig på en förkultur

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Allt i ett recept skalas upp eller ned linjärt.

Bortkoket kommer dock vara detsamma, t ex kokar du 28 liter i en gryta, eller 15 liter i samma gryta, så blir det samma bortkok.

Ska man skala humle och/eller byta humle är det lite annorlunda. Ett recept kan innehålla en 60-giva humle, t ex 10 g Magnum 12% alfasyra. Men om det årets skörd bara gav 8% alfasyra blir det ju ett lägre bidrag till IBU, dvs beskan. Då måste man alltså öka den givan så det stämmer med den givans bitterbidrag. Eller såklart om det är åt andra hållet. Samma gäller ju om man byter humlesort.

När det kommer till givor som ligger på 30 munuter eller närmare kokslut har det inte någon större betydelse om det skiljer lite på alfasyrehalten.  Där är det ju de andra bidragen från humlen man är ute efter.

Sök lite på forumet, det finns trådar här om vad humle innehåller, och alfasyra, skalning av recept etc.

Jag kan dessutom rekommendera dig att köpa en bok att bläddra i, göra anteckninga i osv. En som jag tycker är riktigt bra är Lindhs bok om bryggning. Tror den saluförs här på Humlegården.  Den är enkel och lättfattlig, alla viktiga delar är med för en nybörjare, och den har också de nästa stegen man vill ta när man kommer på att man vill utveckla sig, eller förstå lite mer. Det finns såklart fler böcker.

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Och som svar på frågan i ditt förra inlägg; din egen uträkning ser rätt ut. Jag kan Brewfather för lite för att veta hur det programmet kom fram till de siffrorna.

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Det stämde någorlunda. Densitet innan kokning skulle vara 1.046 mitt var 1.054.
Gjorde någon slags maxibiabvariant och lite mer vanligt vatten och kom ner till 1.048.
Då var inte koket på 15,12 liter utan ca 16,5.

Borde nog kanske ökat humlen men det blev för stressigt. Iaf nu är det nästan 12 liter i jäshinken och OG är 1,054.

MEN! Kvar i kastrullen låg det liksom som små gummikulor? Någon som har en aning vad det kan vara?

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Hade du i protafloc? 

Då brukar det se ut så, så ska det bli. Jag såg tidigt i tråden att du petat in Whitlfloc som klarningsmedel. De funkar väl likadant, men själv har jag inte använt Whirlfloc.

Jag tror att det är resultatet av den tillsatsen du ser.

11 Senast ändrad av Röde Ruben (2021-01-23 19:26:11)

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Yes Protafloc, skrev fel innan, tack.
Ett tips på humlepåse har jag. I min lokala mataffär fanns det nylonpåsar till frukt o grönsaker man kunde köpa i en packe. Var blandad storlek på dom och de två största var riktigt stora och mycket finmaskiga. Provade dessa istället för mina humlepåsar i tyg jag hade innan. Var rätt stor skillnad i humlebös när jag tömde grytan till jäskärlet. Förra gången fick jag göra rent saftsilen flera gånger, nu behövdes det knappt utan räckte att jag rörde om lite i saftsilduken. Ändå använde jag mycket mer humle den här gången.

12 Senast ändrad av Röde Ruben (2021-02-04 15:41:05)

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

ölen på jäsning nu, dag 13. Tyvärr har den för högt FG, 1.016, i söndags var det 1.017. Tanken enligt receptet är att den ska ner till 1.011 vilket irriterar mig. Jag har jäst den ganska kallt, 17 grader i 3 dagar sedan 18 dagar i 5 dagar, 19 grader efter det och de två senaste dagarna 20 och 21 grader. Finns det någon möjlighet att få ner ett par pinnar till? Smaken är iaf väldigt god

Receptet är:
Amerikansk Pale Ale, Sierra Nevada klon

5.6% / 13.3 °P


Helmalt


BIAB (No sparge) (copy)
67% utbyte

Satsvolym: 12.5 L
Koktid: 60 min


Mäskvatten: 17.38 L

Total vattenvolym: 17.38 L
Kokvolym: 15.64 L

Densitet innan kok: 1.047


Grundvärden
Original Gravity: 1.054

Final Gravity: 1.011

IBU (Tinseth): 41

Färg: 18.7 EBC


Mäskning
Temperatur — 68 °C — 60 min

Mash out — 76 °C — 10 min


Malt (3.149 kg)
2.95 kg (93.7%) — BestMalz Pale Ale — Malt — 6 EBC
199 g (6.3%) — Weyermann Caramunich III — Malt — 140 EBC
Humle (72 g)
2.8 g (6 IBU) — Magnum 10.7% — Kok — 60 min

2.6 g (4 IBU) — Perle 6.9% — Kok — 60 min

33.3 g (32 IBU) — Cascade 6.2% — Kok — 30 min

33.3 g — Cascade 6.2% — Kok — 0 min


Övrigt
0.521 g — Protafloc — Kok — 15 min

0.5 g — Yeast Nutrients — Kok — 15 min


Jäst
1 pkt — Fermentis US-05 Safale American 81%
Jäsning
Primär — 20 °C — 14 dagar


Kolsyresättning: 2.4 CO2-vol

13 Senast ändrad av Perwaste (2021-02-04 17:02:45)

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Nja, om du mäskat i 68 grader är det nog inte så orimligt att det kan stanna där du hamnat.

05-an är en ganska pålitlig jäst, så det är nog dit du kommer om du gjort så som du beskriver. 

Och såg jag rätt så har det jäst i 1t3 dagar?  Då tror jag det är dags att gå vidare till buteljering, eller fatning.

14 Senast ändrad av Röde Ruben (2021-02-04 19:32:34)

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Ja mäskade i 68 grader. Vilken grad skulle jag använt för att få annat fg? Förra gången jag gjorde öl mäskade jag i 68 grader också (blev nog lite högre) och då blev fg 1.012. Annan jäst iof, mangrove Jacks m36.
Jag ska buteljera i helgen tänkte jag

Edit. Hur skulle jag tänkt om jag skulle få FF att bli lägre? Receptet som är konstigt?

15 Senast ändrad av Röde Ruben (2021-02-05 15:35:10)

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Behöver jag stressa med buteljering? använder carbonationdrops, risk att det inte kolsyras om jag väntar?
För FG går inte ner mer nu va? låg på 1.016 idag med. Lite rädd att den ska få för sig o jäsa mer o det blir flasksprängning.
Försöker få ihop det i huvudet varför det inte sjunker mer, förstår att desto varmare desto högre FG men killen som gjorde receptet lyckades och mitt förra öl hade som sagt lägre FG vid samma temperatur.

Sv: Test klon Stigbergets New & Improved. Frågor

Det är inte någon stress med buteljeringen, det kan dröja någon vecka till om du vill.

Ingen särskild vinst heller, annat än att det på ett natutrligt sätt klarnar mer om man ger mer tid innan det kommer i flaska.

En liten tumregel kan vara att om man med tre dagars mellanrum har samma värde så har det jäst klart. Om det är i närheten av det man kan förvänta sig, vilket det här är.

Om du är orolig för att det finns mer jäskraft kvar kan du ju alltid ruska runt hinken så att jästen i botten kommer upp igen. Men du får också upp allt som normalt ska vara därnere, så det tar ett par dagar till innan det klarnar igen. Men den tiden hade du ju ändå tänkt vänta?

Inom det här tidsspannet är det ingen risk att vänta lite till innan du har i dina drops. Det finns jäst kvar att ta hand om dem.