Cider

Om jag låter cidern jäsa ut och lagrar den i damejeannen ett par månader, kan jag kolsyrejäsa vid buteljering eller måste jag tappa upp i flaska på en gång?

Sv: Cider

Ja, du kan kolsyrejäsa i flaska. Men, med ett par månader bakom sig bör du sätta till mer jäst.

Antingen ett par korn torrjäst i varje flaska efter upptappning och sockerprimning, eller sockerlag och omtappning till annat kärl samt tillsatt jäst i samband med det, och därefter flasktappning av den blandningen.

Tack för ditt svar

En fråga om cider och jästid
Har en batch som har jäst med alejäst sedan 7/10 temp i lokalen mellan 8-12 gr. Hydrometern visar nu på  på10 Öchsle men jästaktiviteten verkar ha slutat.(lång intervall mellan bubblorna i jäsröret 2-3 min)

Musten innehåller ca 10% päronjuice tror mig har läst någonstans att päronjuice innehåller socker som inte jäser ut.
Är det det som gör att öchsle talet inte verkar bli lägre eller ska jag ge mig till tåls ett tag till

Anledning till min undran är att jag vill kolsyra jäsa cidern med socker vid buteljering men  vill inte att det ska krocka med sockermängen som är kvar och få flasksprängning

5 Senast ändrad av ekstedt (2020-11-16 14:32:44)

lasse_lundgren skrev:

En fråga om cider och jästid
Har en batch som har jäst med alejäst sedan 7/10 temp i lokalen mellan 8-12 gr. Hydrometern visar nu på  på10 Öchsle men jästaktiviteten verkar ha slutat.(lång intervall mellan bubblorna i jäsröret 2-3 min)

Musten innehåller ca 10% päronjuice tror mig har läst någonstans att päronjuice innehåller socker som inte jäser ut.
Är det det som gör att öchsle talet inte verkar bli lägre eller ska jag ge mig till tåls ett tag till

Anledning till min undran är att jag vill kolsyra jäsa cidern med socker vid buteljering men  vill inte att det ska krocka med sockermängen som är kvar och få flasksprängning

Det är svårt att veta om det har jäst klart. Mina cider har alltid stannat runt 0,996-0,997, men då har jag jäst lite varmare. Näringsinnehållet och annat kan också påverka och göra att det stannar trots att det finns jäsbart socker kvar. I så fall är det tveksamt om flaskjäsning kommer funka.

Du kan ju testa att ställa lite varmare och se om det kickar i gång. Eller göra som hantverksproducenterna och låta det stå över vintern och flaska under våren.

Enbart 10 % päronmust kan inte påverka FG särskilt mycket, någon enstaka pinne möjligen.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Tog upp damejeannen från källaren ett par dagar, då startade den upp och jäste ut på en vecka

P.s tack för ditt svar D.s