Behövs en förkultur?

På lördag ska jag brygga 10 L stout och igår gjorde jag 1 liter förkultur med 100 g spray malt, 1krm jästnäring och wyeast 1332. Jag rörde om 1 gång i timmen de första 8 timmarna. Enligt Mr.Malty ska jag ha en förkultur på en liter vilket är varför jag gjorde en.

Nu är jag dock kluven. Under flera av omrörningarna har det droppat desinfektionsvatten ner i förkulturen och jag tappade vid ett omrörningstillfälle av proppen på golvet som medföljde i humlegårdens starterkit. Jag är alltså nu rädd för att min förkultur är infekterad.

Så mina frågor är:

Hur viktig är 1 L förkultur i det här receptet? Enligt Wyeast så ska smack-pack paketet klara av mitt recept. Skulle ju gärna köra utan för att minska risken för infekterat öl.

Hur stor är risken att jag infekterat förkulturen?

Tack för svar!

Sv: Behövs en förkultur?

Nej på 10 liter stout behöver du nog ingen förkultur.

Det vatten som droppade ned, var hade det varit innan/använts till?

Vad är det för propp som avses?

Om proppen bara sköljts av efteråt, och det vara var rent vatten äär det nog ingen fara för infektion. Såklart allt kan hända, men risken är rätt låg.

Nästa gång du brygger kanske du har en Starsanblandning, eller liknande, färdig i en blomspruta, så du kan spreja på din utrustning efter avsköljning. Till exempel om du tappar någonting och så, eller stoppar i slevar och rör runt någonting, slangar och allt vad som nu kan vara.

Håller med SGP om att det normalt inte behövs förkultur till den mängden du ska göra, om jästen bara är tillräckligt färsk och pigg. 

Har den däremot hunnit bli lite gammal, eller förvarats lite för varmt kan det nog vara en bra ide ändå för att försäkra sig om att du får igång en bra jäsning.

Vattnet var blandat med starsan och hade använts till desinficering av jästpaket, kapsyler (buteljerade annan batch samma dag), sax, jäsröret självt och proppen för e-kolven.

Proppen är den som medföljer med humlegårdens startkit. Vilken jag förövrigt tycke satt väldigt löst? Den ramlade ju som sagt av vid omrörning. Förstår att det blir tryck på den underifrån när jästen arbetar, men den satt väldigt löst alltså.

Jag sköljde dessvärre inte av proppen utan satte faktiskt bara på den igen. Jag vet inte varför jag bara inte gick och rengjorde den, jag har ju en blomspruta med starsanvatten. Men i panik så satte jag väl bara tillbaka den igen. Den var bara på golvet någon sekund, men misstänker att det inte spelar någon roll.

Jästen jag sedan ska ha i vörten är också en Wyeast northwest ale 1332. Jag fick jästen den 1 sep, sedan dess har den legat i kylen. Så den borde inte hunnit bli dålig?

Vad tycker du då Perwaste? Kan jag skippa  förkulturen? Så slipper jag risken för att hälla i en kanske infekterad förkultur i vörten. Jästen jag ska ha har ju bara som sagt legat i kylen en vecka?

Jättetack för svar!

Det där skulle inte jag sova så illa på om jag använde som förkultur. Blir nog bra.

På jästpåsen står ett datum stämplat, och är man bara inom en två månader eller så efter det så brukar det funka bra. Såklart vet man ju inte resan innan påsen hamnar i eget kylskåp. Oftast har det varit ok enligt mig. Men- jag har alltid någon påse torrjäst i kylen för nödläge, om det inte ko.mer igång som det ska.

Ok! Jag kör i förkulturen imorgon. Så får vi se hur det blir. Jag har en påse torrjöst i kylen ändå så jag får väl slå i den i värsta fall.

Tack för hjälpen!

7 Senast ändrad av ekstedt (2020-09-13 17:08:59)

Det är alltid en bra idé att göra en förkultur på flytande jäst. Tyvärr är det ett väldig ensidigt fokus på jästmängd, men minst lika viktigt är jästhälsan.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

ekstedt skrev:

Det är alltid en bra idé att göra en förkultur på flytande jäst. Tyvärr är det ett väldig ensidigt fokus på jästmängd, men minst lika viktigt är jästhälsan.

Oavsett vörtmängd alltså? För jag hittade inte någonstans på nätet en rekommenderad mängd förkultur på en 10 L batch. Allas startmängd var 20 L vört. Men det kanske är det du menar. Att det är fokuserat för mycket på mängden när det är lika viktigt för mindre batches?

Pigg jäst är lika viktigt oavsett om du brygger 10, 20, 100, 1000 eller 100 000 liter.

Storleken på förkulturen styr hur mycket jäst du får, och större satser kräver ju mer jäst.

Och jästhälsan förbättras när det finns fler jästceller tack vare förkulturen? Är det vad du menar med att jästen är pigg?

Jästhälsan förbättras av förkultur oberoende av tillväxt av nya jästceller.