1 Senast ändrad av jonash (2006-11-28 14:05:18)

Lagring av lager

10 liter...

Malt:
Pilsnermalt Viking 2.00 kg
Ljus karamellmalt, Viking 0.26 kg

Humle:
Cascade 18.50 g, pellet, 60 minutes
Cascade 7.00 g, pellet, 30 minutes
Cascade 40.00 g, pellet, 5 minutes

Safelager S23 1 påse, torrjäst

Ej provsmakad ännu!

Efter buteljering stod den en vecka i rumstemp. Sedan ställde jag ner den i källaren, där det borde varit kallt om det varit en vanlig vinter...
Nu är det 12-16 grader, och där har flaskorna stått sedan 12 november. Det är väl egenligen lite för varmt, men har man inget extra kylskåp så..

Är detta ok, eller skall jag dricka upp den med en gång? Iofs borde det ju bli kallare snart, men bor man i Gbg skall man väl inte förvänta sig nån vinter förrän i mars..


Jonas

Sv: Lagring av lager

Ja, du får göra det bästa av situationen.
Vänta till framåt jul och hoppas att det blir lite svalare.
Ölet måste få tid att mogna lite mer.
Du kan prova en flaska i veckan för att se hur det utvecklar sig.