1 Senast ändrad av SyllBrew (2019-11-10 13:09:46)

Jäskärl

Tjena!

Någon som har provat eller vet om man kan använda Biltemas 20l vattendunk till jäsning av öl?
Den är ju inte livsmedelsklassad men om man sköljer ur med Starsan så kanske det funkar?
Har en oanvänd ståendes i garaget och tänkte ev ha den som sekundär till min tjeckiska lager...
Dom säljer ju tappkran till den med ????

Sv: Jäskärl

Om du bara haft vatten i den så bör det inte vara något problem.

Hej,
Biltemas vattendunkar är syregenomsläppliga. Jag lärde mig den hårda vägen när 50 liter cider som jag lagrade i tre Biltemadunkar (absolut rena) möglade. Jag skulle inte använda dem till annat än att lagra vatten i.

En fråga om jäskärl innan jag kokar min första omgång vört:

jag har sedan tidigare ett startkit från Coopers då jag för några år sedan provade att göra öl från "vört på burk". Kärlet som jag då fick med har en löstagbar krage och ett lock men saknar hål för jäsrör och min fråga är om det är nödvändigt att ha det? Ett nytt kärl kan inte vara så fasligt dyrt tänker jag men samtidigt vill jag använda det jag redan har att jobba med.

Så behöver jag göra något åt detta eller ska jag bara köra på utan ev. nytt kärl och jäsrör? eller bara göra ett hål i det jag har och fipla i ett jäsrör? Det jäste som det skulle när jag provade den enklare varianten.

Andreas Behrens skrev:

En fråga om jäskärl innan jag kokar min första omgång vört:

jag har sedan tidigare ett startkit från Coopers då jag för några år sedan provade att göra öl från "vört på burk". Kärlet som jag då fick med har en löstagbar krage och ett lock men saknar hål för jäsrör och min fråga är om det är nödvändigt att ha det? Ett nytt kärl kan inte vara så fasligt dyrt tänker jag men samtidigt vill jag använda det jag redan har att jobba med.

Så behöver jag göra något åt detta eller ska jag bara köra på utan ev. nytt kärl och jäsrör? eller bara göra ett hål i det jag har och fipla i ett jäsrör? Det jäste som det skulle när jag provade den enklare varianten.

Jag tror det går alldeles utmärkt att jäsa i Coopers-kitet. Jag har dock inte testat det själv men jag ser inte varför det skulle vara någon skillnad. Jäsrör är inte strikt nödvändigt, det är till för att låta koldioxid från jäsningen bubbla ut utan att det kommer skräp tillbaks in men Coopers "rap-system" borde funka lika bra.