Öl #2

Min andra öl blir en lager med wienermalt som grund.

Mängd: 12 liter BIAB

2,0 kg Wienermalt
0,5 kg Barke pilsnermalt
0,5 kg Carared

Humle:
10 g Magnum, kottar 60 min
10 g Hallertauer Mittelfruh, pellets 40 min
  6 g Hallertauer Mittelfruh, pellets 10 min

Jäst: Bohemian Lager (Mangrove Jack's M84) 20 g

2 Senast ändrad av Krickan (2020-04-26 07:14:05)

Sv: Öl #2

Ölet ser ut att bli bra och bubblar nöjt i den kalla aprilluften.
Malten satt i vatten i 60 minuter på 65 grader. Jag tyckte att sötman var låg när jag smakade och tillsatte därför ett par dl socker (fick lite panik, idiotiskt). OG hamnade på 1068. Bra högre än vad jag velat . Man lär sig. Har som mål att utveckla samma känsla för ölbryggning som jag har för matlagning så övning ger färdighet. Ölet doftar bra. Maltigt. Färgen blir lättare att bedöma när ölet jäst klart och hunnit klarna.

Hur håller du jästempen? Har du någon plats utomhus? Det gör jag ibland om det är passande utetemp.

Vår vind följer årstiden. Ligger på 10 grader och lägre nu.
Kommer ha tillgång till en sval som håller 3 grader över sommaren sedan. Jag tänkte lagra ölet där.

5 Senast ändrad av Krickan (2020-04-27 19:45:11)

https://i.imgur.com/TPrZABU.jpg

Vilken jäsning!
När jag nu kom hem såg det ut som att jäsningen i princip avstannat. Därför drog jag fram hydrometern, tog ett prov och mätte SG till 1018. Ölet är mycket grumligt som bilden visar. Doften är god.

Ska jag passa på att ställa ut ölet i nattkylan? Låta den jäsa ifred ett par veckor till?
Jag tar tacksamt emot råd.

Jag tycker du ska låta ölet stå ett tag till.
Antar att du jäst vid c:a 10ºC?

Det är inte bara sockret som ska jäsa.
Jästen ska också bryta ner andra otrevligheter som acetaldehyd och diacetyl.

Synd att du hällde i ett par dl socker...
Men det är av misstagen man lär sig...

Ja det var dumt.
Jag tar och glömmer jäshinken på vinden ett par veckor och gör en mätning igen. Temperaturen där är ca 10 grader men varierar något vilket jag misstänker påverkar processen.

8 Senast ändrad av Krickan (2020-05-21 18:14:44)

Idag ställer jag jäshinken i rumstemp inför flasktappningen på söndag.

SG ligger på 1014.

9 Senast ändrad av Krickan (2020-05-25 12:41:42)

SG ligger på 1011 och ölet har klarnat något.
Tänkte låta ölet vila några dagar till innan flasktappning.

Klarnar ölet vidare på flaska sedan eller är det smartare att låte den stå i jäshinken ett tag till?

jo, det blir en fortsatt klarning när den flaskas.

Två v med kolsyrejäsning i rumstemp, och det kommer fortsätta klarna. Sedan någon dag kallt så kan du testa första flaskan.

Jag ser nu att du ställde in hinken i rumstemp den 21/5, tror inte du behöver vänta mer, annat än på tillfället i vardagen  att hinna med.

12 Senast ändrad av Krickan (2020-05-25 12:05:56)

Ok, tack Perwaste!

När jag tog SG- provet igår syntes tydlig gasbildning. Är det något jag behöver bry mig om?
Har blivit van efter mjödbryggningen att avgasa (röra runt) innan flaskning...

Låter 2 kryddmått socker per flaska (33 cl) som lagom?

Tror väl att det är det man säger, men jag vet inte.

Själv brukar jag använda mig av sockerlag och ny hink när jag flaskar. Då spelar det ingen roll vilken flaskstorlek man har. Därav har jag inte koll på det där med kryddmått etc.

Tack.

Jag testar med 2 kryddmått då. Jag saknar just nu hink för ölen att mellanlanda i. Annars skulle jag alltid köra på sockerlagsmetoden.

Ölet är nu tappat på flaska och jag gör ett smakprov om två, tre veckor. Sedan blir det sex veckors lagring i kylrum med temperaturen 3 grader.