Tillsätta sötma i ölen!?

Hej!

Har nyligen gjort en batch ingefära öl som är i slutfasen på jäsningen. Ligger just nu på ca 5%.
Ska läggas på cold crash nu och tappas upp om 2 dagar.

Medans jag kollade mitt FG, smakade jag ölen. Ölen var helt okej, men jag skulle gärna vilja ha lite mer sötma i den.
Som test spädde jag resten med en Ingefära ”öl” jag gjort. Är mer som en läsk egentligen. Innehåller vatten, ingefära, kryddor och socker och ligger på 0% Och har ingen kolsyra.

Smaken blev otroligt bra!
Nu till min fråga,
Kan jag tillsätta min ”läsk” till batchen? Eller kommer jag då få en flaskexplosion vid flaskjäsningen?

Eller är ända sättet att få den perfekta blandningen att göra batchen precis som vanligt och sedan bland ingefära ölen och”läsken” vid servering?

Sv: Tillsätta sötma i ölen!?

Jästen kommer att förjäsa allt socker du tillsätter.
Vilket gör att resultatet inte blir sötare.

Ett alternativ är att döda jästen med så kallat "jäs-stopp".
Men då kan du förstås inte flaskjäsa.

Det bästa är nog att blanda vid serveringen.

Sv: Tillsätta sötma i ölen!?

Man skulle behöva lägga i icke-förjäsningsbara sockerarter eller sötningsmedel, typ aspartam, sucralos, stevia eller nåt sånt..
Laktos är inte jättesött men det kanske kan funka, om nu målgruppen inte har problem med laktos?

Sv: Tillsätta sötma i ölen!?

Kan man hitta icke jäsningsbart socker på sin lokala mataffär?
Att vänta in en beställning från nätet tar lite för lång tid just nu.

Sv: Tillsätta sötma i ölen!?

Det vet jag inte. ICA föredrar ju att sälja laktosfria produkter...

Däremot finns det ju sötningsmedel i lös form. Canderel finns som pulver vet jag och Hermesetas i vätskeform. Stevia finns som pulver också. Hur bra det blir att lägga dessa medel i din dryck vet jag dock inte, man bör nog testa i ett litet glas först.

Sv: Tillsätta sötma i ölen!?

Angående laktos så ger det en viss bismak som kan upplevas lite unken.

Sv: Tillsätta sötma i ölen!?

Hermesetas har sacketter gjorda med stevia. Då kan du ju testa i ett glas om det är ngt att ha.