Varför misslyckas vi med ales?

Hej!

Jag och min kompis har bryggt öl i 1,5 år och Vi misslyckas konstant med våra ales sedan vi börjat med helmäskning. Våra lageröl fungerar alldeles utmärkt, de är till och med väldans goda och de har vi alltid helmäskat.

De enda ales vi lyckats med var de som vi började med och var bryggda på extrakt.

Efter vi börjat med helmäskning så har dock våra ales gått åt pipan. Samma problem upprepar sig.

Mäskningen har vi aldrig problem med och vi tycker inte att kokningen heller är något problem. Kylningen fungerar utmärkt och jäsningen kommer igång och fortgår som väntat.

Vid omtappning till sekundärjäsning är grönölen god eller till och med väldigt god.

Men...
I sekundärjäsningen händer något. Även i de fall vi struntat i sekundärjäsningen händer något mellan tredje och sjätte veckan.

I några fall har ölen varit extremt besk men det beror sannolikt på en för generös humlegiva.

Den senaste julportern vi gjorde var mycket god innan sekundärjäsningen men den är nu så syrlig/sur så den är inte drickbar.

I samtliga fall har vi en märklig metallisk eller jordig smak i bakgrunden. Den blir mer framträdande ju längre tiden går.

Vi verkar ha ett systemfel och vi börjar misstänka att vattnet kan ligga bakom. Vi behandlar inte vattnet på något vis, kan det vara boven i dramat? Vi kanske ska testa med lite rostad malt och se om den kan ge en buffereffekt. Vi har inte mätt pH men kranvattnets pH ligger på ungefär 8.

Några idéer?

smile

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Sv: Varför misslyckas vi med ales?

Undras om ni inte har en bakterieinfektion.
Eftersom ales jäser och i regel också lagras mycket varmare så märks det fortare än i en lager som står kallt.
Jag skulle fylla badkaret med vatten och någon steriliseringskemikalie, klor eller jod.
Montera isär alla bryggdelar och lägg rubbet i badkaret och låt stå ett antal timmar.
Skölj därefter alla delar med riktigt hett vatten.
Ev. köp ny hävert och/eller andra delar som kan vara svåra att göra rena och inte kostar så mycket.
Jag gjorde det efter att fått ett par "sned-jäsningar" för några år sedan.
Efter det har jag inte haft några sådana problem.

Några idéer. Det kan nog som alltig finnas flera (mer eller mindre långsökta) orsaker, men jag främst på två alternativ.

1) Någon form av bakterieinfektion som Kenneth nämner. Tex ättiksyrabakterier, men de behöver syre för att jobba.

2) Oxidation.

Vissa metaller (främst järn och mangan) i vattnet påskyndar oxidationsprocessen. Det som oxideras är t.ex polyfenoler och alkoholer, och man kan få aldehyder och annat i ölen som kan get liknande smaker du beskriver. Det som bör noteras i det sammanhanget är att oxidation är ett problem även om du inte syresätter den färdiga ölen. Oxidation av ämnen i ölen sker även genom "omgrupperingar" mellan olika ämnen. Järn har en nyckelposition och katalyserar vissa omgrupperingar. Så det faktum att man gör sitt bästa för att undvika syresättning gör inte att man är säker mot sk. oxidationsproblem.

Kolla metallhalterna i ditt vatten, kolla speciell efter järn och mangan. Ni kan ju testa att brygga med något köpvatten (källvatten).

Kanske blir lagerölen bättre eftersom om den hanteras svalare -> allting går långsammare vid lägre temperaturer, oxidation inkluderat.

Faktum är att jag misstänt att jag själv har lite för mycket järn eller mangan i mitt kranvatten. Att brygga med annat vatten står på min lista över kommande experiment. Men jag har inte haft tid. Har för övrigt inte haft tid att brygga på ett tag alls. Så jag har tröstat mig med en del teoretiska konstruktioner ang jästen så länge.

Även om kommunens datablad ser bra ut, så vet man inte hur mycket metaller som kommer från dåliga/rostiga rör. Enklast är nog ett göra en testbrygd med alternativt vatten.

Oxidationen är inte speciellt långsökt egentligen. Lätt att säga för de som har bra vatten att vattnet inte spelar så stor roll. Men delst finns det goda vetenskapliga belägg för det hela, samt så har jag hört många erfarna bryggare som helt plötsligt flyttat och deras öl inte blivit lika bra... tills de efter mycket grubblerier insett att de haft för mycket järn och mangan i vattnet.

/Fredrik

(såg en dubbelpost, och försökte radera en av dem... då försvann *båda* - verkar vara en bugg. Som tur var sprade jag texten innan jag genomförde det)

Knepigt... nu blev det två ändå. Måste vara en bugg. Jag har definitivt bara postat en gång.

/Fredrik

Nämen.. ser ni andra dubbelposter eller är det något med min webbläsare tro? smile

/Fredrik

Tack Kenneth och Fredrik!

Vi har själva varit inne på infektionsspåret. Det som talar för en infektion av något slag är tiden det tar för att bli dåligt och att det finns andra hembryggare i vår stad som verkar klara sig fint utan tillsatser.

Nu är vi väldans noga med hygienen och använder jodofor i riklig mängd men jag inser ändå att det kan finns en mängd bakteriegömmor. Så vi testar med en klorrengöring och blir det inte bättre får vi väl ge oss på järn- och manganhalterna.

Och Fredik, jag har bara sett ett inlägg från dig.

smile Janne

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile