Jäsprocess tvådelad

Hej.
Jag har gjort ett tjugotal brygder, en del bättre och andra sådär. I en ale-typ har jag använt olika sorters fermentisjäst för att lära mig hur smakvariationen kan bli av val av jäst.

Jäsningen tagit fart 15-35 timmar efter pitch, för att vara livlig några dagar och sedan avta successivt. Ngn gång har jag tyckt att jäsningen ökar takten lite, igen för att så småningom nästan sluta helt på 3-5 veckor.

De senaste två gångerna har det blivit annorlunda och här kommer frågorna.

Fermentis S-04
En 8 liters sats jäste "normalt" de första veckorna, men blev liksom aldrig färdig. Det ploppade var 3-5 minut fortfarande efter 8 veckor. Jag tog densiteten som var nere i 1.012. Tdigare har jag legat på FG runt 1.014-16.
Den här brygden var lite felmäskad med alltför hög temperatur (typ 90 grader i slutet och OG låg på 1.062. Varför så lång jästid?

Fermentis S-33
En 20 liters sats startade inom 6 timmar och jäste aggressivt i två dagar för att därefter gå ned till långsamt plopp var 3-4 minut. så har den stått nu tre veckor, jag tog densiteten för två dagar sedan och den låg på 1.020 så jag lämnade den att ploppa vidare. Nu har den satt fart igen och ploppar två tre gånger per minut. Temperaturen är samma i rummet (toalett med golvvärme).

Vad händer? Finns risk att jag kontaminerat när jag tog provet? Jag tyckte jag descinficerade provtagaren och jag hällde ut provet efter densitetskollen. (i halsen, det smakade lovande)

Mvh Torsten

2 Senast ändrad av Perwaste (2020-04-02 01:35:22)

Sv: Jäsprocess tvådelad

Bara för att det pluppar betyder det inte att det jäser.

I regel har det jäst klart på ungefär en vecka, och den kolsyran som bildats lämnar sedan ölen så sakteliga. Därav det utdragna pluppandet.  Lager däremot, kan ta lite längre tid, men det är det inte du frågar om. Sen är det i sig inte fel att låta det stå några dagar till för att bli lite klarare, och mogna lite.

Det kan det vara så ibland att någon jäst tjurar lite granna och stannar av. Då kan man skaka runt hinken lite granna för att försöka få fart på den. S33 har jag inte använt så den vet jag ingenting om egentligen.

En fråga, varför står hinken så vamt? Du har väl med att jäsningen i sig också alstrar värme, 1-2 grader? Om det inte uttryckligen står i receps samt på jästens spec ska nog de flesta ha en temp på, säg 17-20 grader. Hur vamt blir det i hinken?

Så som du beskrivit din provtagning är det nog ingen risk för någon smitta. En sak som underlättar  är om du har tappkran monterad. Det har du glädje av både vid provtagning och en senare tappning på flaskor eller fat.

Hej och tack för respons, Perwaste.

Vi har rätt låg temp i bostaden och toan är det enda rummet med jämn temperatur. Hinken brukar ligga på 19-21 grader, kanske ngt för högt då. Jag har inte kommit till en nogrannhet som gör att jag håller ned tempen de första dagarna för att sedan låta den stiga lite i slutet av jäsningen. Jag har hittills inte sett att tempskillnaden mellan aktiv jäsning och avstannad är mer än ca 1 grad.

Tappkran kanske jag utvecklas till att ha också, så småningom. Jag är kvar på kastrull och lakning som nog inte håller allt syre borta. Men min process förändrar sig så sakta.

/T

Aha, det var nog jag som målade upp en felaktig bild för mig av ett varmt badrumsgolv....  Du behöver inte ändra någonting för tempens skull.

Då är nog nästa enkla steg att förändra i din bryggprocess att ha en jäshink med tappkran. Du slipper öppna för att ta prov, och släpper inte in mer syre än nödvändigt vid den senare flaskningen/fatningen. Den går också såååå mycket smidigare än att ha hävert (så du gör?).

Ok, tack. Använder hävert, hittills nöjd med det. Kanske skaffar kran då, eller en donje från Jula.

När det gäller mina jäsfrågor så antar jag att det är som du säger att den långa plopptiden har att göra med co2 som frigörs.
Detta trots att det är enda gången som det blivit så, men det finns andra parametrar med den bryggningen som inte är lika. Det blev rätt gott också, men inte vad jag siktade på.

Jäsningen som fått ny fart ... Jag tycker fortfarande att det verkar lite utanför med den jäsprocess jag haft hittills men S-33 kanske är annorlunda än S-04,  US-05 och K-97. Får väl vänta och se om jag märker nåt konstigt i smaken, det är nog nån vecka kvar med avtagande ploppande och sedan flaskjäsning två veckor på det.