Blueberry muffin --- TeVin!!
Jajjemen. Tevin har jag hört några filurer hålla på med, och med väldigt gott resultat.
Så...varför inte ?=)
Receptet: totalt 5 liter te vin
Blueberry muffin te 10 st påsar
1100g socker
1 apelsin
1 citron
450g russin
5g pectolase
Wyeast Nutrient Blend jästnäring, 42 g
Jäst: Dry White / Sparkling (Wyeast 4021)
Eftersom receptet jag printat ut inte hade några direktiv så improviserade jag en aning.
Koka först upp 3 liter te, låt det stå och dra en stund.
Häll sedan ner i jäskärlet och blanda i socker. Skaka dunken så att sockret löser upp sig.
Här kylde jag sedan dunken så at vitaminer och dylikt från citrusfrukterna inte kolar vippen.
Vid ungefär 30 grader så pressade jag citron och apelsin ner i blandningen. Jag skivade upp en halva från citronen och en halva från apelsinen och slängde ner dessa.
Russinen hackas och slängs ner i blandningen (var lite bök att pressa ner genom dunk-mynningen)
Jah, sen var det bara att slänga i jästen och så var vi igång. Efter nån timme så vart det en lugn och stadig jäsning på gång.
Eftersom jag håller på med ett flädermjöd samtidigt så vet jag ärligt talat inte om jag tagit fel jäst.
Förpackningarna såg nämligen likadana ut och det stod samma sak på dem.
Men skitvart. vi får se hur det går ![]()
När jäsningen är klar så ska jag späda ut med ytterligare två liter te och sedan buteljera. Lagringstid har jag ännu inte valt men ett vin blir ju bättre ju längre det får stå så jag tänkte mig att jag ska korka upp den första flaskan i augusti=)