Tråd om real ale

Skälet till att jag började brygga var egentligen att jag är så såld på brittiska öltyper, typ ”real ale” och de är väldigt svåra att få tag på i Sverige. (Med real ale menar jag överjästa öl som får mogna i sitt eget fat utan tillsatt kolsyra.)
Jag upplever mig fortfarande som nybörjare och är inne på min tionde brygd nu. Ölen blir bättre och bättre för varje gång men jag tycker det är svårt att hitta ett bra fat att tappa upp och servera ölen ur. Hittills har jag använt 5-liters partyfat med tappkran. Det funkar iofs men de är lite smäckiga, ganska meckiga att göra rent i och kommer nog inte att hålla så länge.
Finns det fler real ale-bryggare här och hur gör ni i så fall när ni tappar på fat?

Sv: Tråd om real ale

Hej
Real Ale är ett område som är underskattat.
Det finns/fanns en del utrustning att tappa real ale i, men idag är det inte många som uppskattar denna underbara bryggd.
Jag använder cornelius fat att på de flesta av mina öl som jag inte tappar på flaska.
Jäser efter på faten de gånger jag vill ha en naturlig kolsyresättning oavsett öltyp.

Eller hur? Finns det nåt godare sätt att dricka öl? Men hur får du ölet ur fatet? Pump? Självfall? Något annat sätt?

Kör med självtryck (övertrycket i fatet) tills dess att det inte rinner mer av sig själv.
Sedan lägger jag på ett lågt tryck med kolsyretub.
Lite fusk men föredrar det framför att pumpa i luft eftersom det oxiderar ölet så fort.