Lagerjäst

Köpte lite humle -Styrian Wollf- som tydligen ska jäsas med alejäst.
Har bara en påse saflager w34-70 hemma. Kan jag göra en lager på denna humlen?? O jäsa vid 11grader Mängd humle till 20 liter brygd isf?

Sv: Lagerjäst

Lite svårt att säga det där. Jag har inte provat den, men av beskrivningen kan den ju passa bra till en fruktig ale.

Men, kanske till lager med?

Först en fråga: hur mycket har du bryggt tidigare? Om du har tidigare erfarenheter av traditionella recept och/eller egenskapade alster?

Den förefaller ha hög alfasyra. Om du har ett bryggprogram kan du kanske knåpa ihop ett recept som inte har alltför hög ibu, runt 20-30, och ta resten som en amerikansk premium lager kanske? Trots den tyska jästen kan det kanske bli en bra hybrid.

Sen kommer vi ju osökt till maltnotan. Vilka malter?  Det är ju rätt avgörande det med. Wienermalter kanske? Isf med den tonvikten.

Perwaste skrev:

Lite svårt att säga det där. Jag har inte provat den, men av beskrivningen kan den ju passa bra till en fruktig ale.

Men, kanske till lager med?

Först en fråga: hur mycket har du bryggt tidigare? Om du har tidigare erfarenheter av traditionella recept och/eller egenskapade alster?

Den förefaller ha hög alfasyra. Om du har ett bryggprogram kan du kanske knåpa ihop ett recept som inte har alltför hög ibu, runt 20-30, och ta resten som en amerikansk premium lager kanske? Trots den tyska jästen kan det kanske bli en bra hybrid.

Sen kommer vi ju osökt till maltnotan. Vilka malter?  Det är ju rätt avgörande det med. Wienermalter kanske? Isf med den tonvikten.

Har hållit på ett tag o ett kört tjugotal batcher. Har aldrig provat denna humlen förut o kanske skulle spara den trots allt tills alejästen finns hemma, har iofs blandat humlen hit o dit o testat egna recept o egentligen aldrig varit missnöjd över någon öl alls..
Tappar på fat o brukar bara bli bättre ju längre de står:-) Tack för ditt svar//Manne