Hur får jag kolsyra?

Hej! Jag är nybörjare till ölbryggning. Jag har gjort två enklare ipor på 10 liter där jag kolsyresatt min öl via flaska (3g socker/liter). Nu har jag tagit mig ann ett litet svårare recept på en dubbel ipa (Diplopia) som fanns på humlegårdens hemsida. https://shop.humle.se/olrecept
I receptet ska man tillsätta spraymalt under koket och jag trodde att det var detta som skulle kolsyresätta ölen senare men nu blir jag osäker. Nu till min fråga:
När ölen har jäst klart i tunnan, måste jag flaskjäsa också för att få kolsyra eller måste jag avbryta jäsningen i jästunnan och fortsätta via flaska?
Nån som kan hjälpa mig hur jag ska göra?

Sv: Hur får jag kolsyra?

Du måste flaskjäsa för att få kolsyra.
Låt ölen jäsa färdigt i jästkärlet och tillsätt socker vid flaskning.

Hop-san skrev:

Du måste flaskjäsa för att få kolsyra.
Låt ölen jäsa färdigt i jästkärlet och tillsätt socker vid flaskning.

Okej! Tror du 5-6g socker/liter blir bra?

Bättre metod är att köpa fat och kolsyra direkt i fat så slipper du rester i botten på flaskan, är också nybörjare och mina första gjordes med flaskmetoden. Med fatmetoden får du ett blankare öl utan skit i.

HasseBlind skrev:

Bättre metod är att köpa fat och kolsyra direkt i fat så slipper du rester i botten på flaskan, är också nybörjare och mina första gjordes med flaskmetoden. Med fatmetoden får du ett blankare öl utan skit i.

Jag har läst mycket om fat men tänkte att jag skulle börja med flaskmetoden först! Har du nått fat att rekommendera?

Corneliusfat 19 liters, sen behöver du regulator och kolsyrepatron. Finns i färdigt paket.

Ett alternativ till Corneliusfat är att skaffa ett jäskärl som kan jäsa under tryck, exempelvis Fermzilla. Då är drycken färdigt kolsyrad direkt från jäsningen. Det kanske är lite klurigt att styra mängden kolsyra iofs men det är ju en funktion av hur högt tryck man ställer in vs temperatur så det lär man sig nog med tiden.

Men, du är ju nybörjare.  Brygg några gånger och få koll på processen, och prima med socker eller sockerlag.

Du märker om det är någonting du vill fortsätta med, och då kommer liksom utvecklingen av sig själv. Spring inte och köp på dig saker innan du vet att du "fastnat" för det.

Det går alldeles utmärkt att kolsyra med socker eller sockerlag också. Ska du dessutom enbart ha fat måste du ha gott om plats i kylskåpet, eller en egen kyl för det. Eller mottrycksfyllare för flaskor. Ja du ser, det springer lätt iväg....

Perwaste skrev:

Men, du är ju nybörjare.  Brygg några gånger och få koll på processen, och prima med socker eller sockerlag.

Du märker om det är någonting du vill fortsätta med, och då kommer liksom utvecklingen av sig själv. Spring inte och köp på dig saker innan du vet att du "fastnat" för det.

Det går alldeles utmärkt att kolsyra med socker eller sockerlag också. Ska du dessutom enbart ha fat måste du ha gott om plats i kylskåpet, eller en egen kyl för det. Eller mottrycksfyllare för flaskor. Ja du ser, det springer lätt iväg....

Okej! Tack för tipset! Hur många gram socker per liter rekommenderar du för en dubbel ipa som ska flaskjäsa i 33cl flaskor! Har läst att många kör mellan 5-6g per liter men jag tycker det låter mycket

Rekommendationen är väl en 4,5 - 5 g/liter för en vanlig ipa, samma för en dubbel ipa skulle jag tro.

Sen är det väl den personliga smaken som avgör efter ett tag. Jag ligger ofta lite högre i kolsyran än de generella stilrekommendationerna av den enkla anledningen att erfarenheten visat mig att just jag tycker det blir bäst. 

Kanske någon annan här har bättre rek om dubbel ipa och kolsyra? Jag har inte gjort någon sådan själv.

11 Senast ändrad av anderssonand (2020-06-05 07:55:39)

Jag primar alltid med att stoppa en minisockerbit  i varje flaska. Tycker det fungerar perfekt. Det är en ganska lagom mängd socker. De väger 2,1 gram styck!

Jag testar just nu två kryddmått per 33 cl-flaska. Återkommer med resultat. Tror det motsvarar ca 1,25 g per kryddmått.