1 Senast ändrad av Grönöling (2019-12-21 15:36:04)

Hög alkalinitet

Jag har eget vatten med extremt hög alkalinitet:
HCO3   440
Ca         47
Mg        12
Na       100
SO4      22
Cl         9,1
Jag har fått hjälp tidigare här på forumet och jag kan nu fixa mina värden genom att maxa tillsättning av kalciumfosfat och kalciumklorid och sedan tillsätta mjölksyra. Balansen mellan dessa tre kan jag anpassa lite efter öltyp.
Problemet är att jag behöver så pass höga doser av mjölksyra (upp till nära 1 ml/l) att det ger en bismak i ölet.
Att frakta ut RO-vatten är inte ett realistiskt alternativ där jag bor (på en ö).
Kemisten i mig har börjat snegla på att skippa nämnda tillsatser och i stället tillsätta saltsyra och svavelsyra. Då tänker jag att jag kan få ner pH och upp sulfat- och kloridhalterna utan att få orimligt höga kalciumhalter.
Fråga 1: Är detta en bra idé eller missar jag något centralt?
Fråga 2: Var tusan får man tag på sådana syror i koncentrationer som går att använda vid ölbryggning?

Sv: Hög alkalinitet

Saltsyra används av en del kommersiella bryggerier så funkar gör det absolut. Hur du får tag på det vet jag ej dock.

Annars är kokning en klassisk teknik för att fälla ut karbonater.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Tack ekstedt. Då får jag nog lägga till fråga 3 och 4:
Om jag i stället vill få ner alkaliniteten genom att koka vattnet, måste jag då tillsätta kalk i någon form (det finns bara 47 ppm naturligt) och hur räknar jag ut förändringen i alkalinitet efter kokning?

Är det ingen som har något förslag till svar på fråga 2, 3 och 4?

Annars behöver inte RO-filter för akvariebruk vara särskilt dyra. Här är ett för €39: https://fish.aquaristic.net/en/r-o-Reve … amp;order=

Har inte testat det själv dock så jag kan inte ge några råd men det kan vara värt att kolla runt lite.

Jag har inte heller svar på värden efter kokning. Är det noll, eller reducerat till ngt?

Jag gar också ett mindre filter för RO, vilket skapar mig handlingsfrihet om jag bara kommer ihåg att tappa upp i tid innan bryggdagen. 1395 kr från en välsorterad akvariebutik.

Blir ölen märkbart dåligt pga ditt vatten?

Ja, det blir höga pH-värden i mäsken och dåligt utbyte om jag inte gör någonting. Jag kanske är känslig för mjölksyresmaken men jag tycker ölen smakar surt och lite ’unket’ när jag justerar till mer normalt pH med hjälp av mjölksyra. Jag hittade en väldigt informativ text av Martin Brungard och ska testa att maxa tillskotten av kalciumsulfat och kalciumklorid och minimera mjölksyran så att jag ändå får ett någorlunda ok pH. Blir det inte bra får jag väl börja pröva med kokning eller RO-filter.

9 Senast ändrad av Björn Petersson (2020-01-02 01:29:27)

Fosforsyra kan ju vara ett alternativ. Det ska inte ge några bismaker.

https://bryggbolaget.se/sv/tillsatser-r … 30-ml.html

Jag har sett en del diskussioner i ex. amerikanska forum om att att kalcium då kunde fällas ut men de flesta (ex. Brungard) tyckte att det inte var på en nivå som man skulle oroa sig över (orsaken skulle då vara att det krävdes höga kalciumnivåer för att detta skulle inträffa).