Torrjästen klumpade sig en aning vid start....

Hejsan!

Tänkte bara kolla om någon vart med om detta.
Satte igår igång en bryggning med coopers draught-sats som jag provat en gång förrut som jag tyckte gav sjysst resultat. Denna gång bytte jag ut vanligt socker mot bryggsocker och coopers jäst mot Saflager-s23. Men när jag slutligen skulle hälla i jästen så klumpade den sig en aning. Tror ni att hela sattsen gått åt fanders nu eller? Jag ville inte stå och röra om hur länge som helst och satte på locket och stoppade ner hinken i källaren som har ca 14 grader. I morse gick jag å kollade till burken, och det hade det börjat bubbla med 54 sekunders intervall. Är det ok eller borde den kommit igång bättre?

Tackar på förhand,

Franke

Sv: Torrjästen klumpade sig en aning vid start....

Låter som det funkar som det ska. Vill du att det ska starta snabbare får du nog göra en förkultur, eller testa att blöta upp jästen i lite sterilt vatten innan den tillförs vörten.

Här ska jag skriva nåt finurligt när jag kommer på nåt.

Tackar för tipset.
Då känns det lite lungnare. Men när bör det börja bubbla på då?
För att man ska vara säker på att det funkar? Och hur "mycket" ska det bubbla? Är det någon skillnad på processen när det gäller Saflager-jästen mot coopers egna torrjäst?
Har inte brygt så mycket, e lite färsk.
Tack,

Franke

Jag har aldrig använt ölsatser så jag vet inte egentligen hur den jästen är, men saflager vet jag är en mycket bra jäst. Hur mycket det ska bubbla beror på en mängd faktorer, så det är omöjligt att svara på. Det ska väl bubbla som mest de första dagarna iaf, sen lugnar det ner sig. Hur många liter vört gjorde du? Och hur mycket jäst hade du i? Rekommenderad dos saflager är 1g/liter tror jag.

Här ska jag skriva nåt finurligt när jag kommer på nåt.

Hej igen.

Jo jag slängde i två paket alltså 2 * 11.5 g i soppan(ölsatts + bryggsocker + vatten)  som är ca 23 liter. Så det borde väl vara precis lagom. Tror du själva klumpandet kan ha ngn negativ effekt? Den har som sagt gått i gång. Jag gick ner å tog tid alldeles nyss, och det är ganska oregelbundet. efter 22 sekunder bubbel, efter 15 sekunder bubbel, 22 sekunder bubbel, 35 sek bubbel, 59 sek bubbel, 22 sekunder bubbel etc. Men det kanske är så att skulle klumpandet haft betydelse så skulle det inte gått igång alls? eller vad tror du? Tror du det kommer att bubbla snabbare eller är detta normalt? Temperaturen är ju ca 14c så det kan väl ha ngn inverkan men vad borde vara normal jäsning vid 14c typ?

Tack igen,

Franke

Jag har dåliga kylmöjligheter så jag har inte så stor erfarenhet av lagerjäst, men för ales så brukar det för mig ta 2-8 timmar innan det kommer igång om jag förberedd jästen optimalt.

Har man inte varit så noga, kan det kanske ta 12 timmar innan det kommer igång.

Har det inte kommit igång inom 20 timmar brukar jag vidta åtgärder och tillsätta ny jäst. Ofta kommer det igång av sig själv, men grejen är att risken är stor att den långa starttiden indikerar något fel på jästen, och kanske finns risk att man får utjäsningsproblem senare.

När jag kör torrjäst tar det nästan alltid längre tid (12-24h) än med en aktiverad jäst. Gammal jäst tar också längre tid.

Jag har testat ett paket nottingham en gång som hade utgånget datum med någon månad och det tog mer än 24 timmar att komma igång. Inte acceptabelt tycker jag. Jag slängde då i mer jäst allt den jäste ut helt korrekt, trots att jag förlorade ett dygn.

Jag tycker att jäsningen ska komm igång inom *max* 12 timmar, annars tar jag det som en klar indikation på att min jästhantering inte varit tillräckligt bra.

Det tar nästan aldrig mer än 8 timmar när jag prepareat jästen, 4-6 timmar har varit rätt normalt.

Lager jäst tar kanske lite längre tid på sig.

Men förberedelserna spelar stor roll, har jag märkt. För en snabb start med lagerjäst skulle jag definitivt förbereda den i kylskåp. Temperaturomställningen gör annars att det bara tar längre tid.

Jäsningen börjar alltid långsamt, och du kommer märka att det sedan bubblar snabbara och snabbare, detta beror på att jästen förökar sig, sedan bereonde på omständigheterna når du en jästoppp inom någon/några dagar, efter vilket det börjar bubblar långsammare igen. Sedan tar det ofta några dagar till innan det är helt slutjäst.

För att undvika klumping kan du hydrerar på en stor vatten yta, låt det dra och senda kan du röra om, gör gärna detta i ett glas innan du häller det i vörten.

Jästen är inte redo att hantera sockret innan den hydrerats, i värsta fall kan jästen skadas av att slängs i en stark sockerlösning innan den hydrerats.

/Fredrik