För tjock jästkaka?

Hej.
Jag har bryggt något tiotal omgångar med öl av stout- eller aletyp. Det har alltid blivit en mer eller mindre kompakt jästkaka i botten, ca 1 cm tjock. Men, i den senaste satsen blev kakan dubbelt så tjock dvs ca 2 cm. Under bryggningen bildades också "moln" av grummel längs hinkens insida.

Jag gjorde två nya saker i denna sats. En tsk pulverkaffe i mäsken och lite irish moss i senare delen av vörtkoket.

Kan någon av de två nyheterna orsaka jästmängden?  Vilken gissar ni på?

Torsten, nybliven hemölare.

Sv: För tjock jästkaka?

Det blir sådär ibland, normalt knget att oroa sig för.

Beroende på hur bra det kokat, samt kylts efter kok, blir det olika mycket proteiner kvar efter.

Irish moss gör att det klumpar ihop sig efterhand, så som det är menat för. Då kanske det ser mer grumligt ut ett tag, men kommer att klarna tidigare än annars.

När det är någon dag kvar till tappning kan du ruska runt hinken lite så faller det mesta ned.

Har du haft samma jäst varje gång?

Tack f svar. Jag rörde runt ca en vecka före tappning som gjordes för en vecka sedan. Ölet var klart och smakade som det kan tänkas göra innan det fått kolsyra och lugna ned sig i flaskan. Så där allt ok. Samma jäst som "vanligt" dvs Safale 04. Jag har tidigare använt både 04 och 05 som båda givit tunnare jästkakor.

Jag hoppar mossan i nästa sats och ser hur det går, det brukar bli klart nog ändå och i en stout syns lite grummel ändå inte.

Tror att det är kalldruv (protein) som fällt ut i och med att du tillsatte Irish Moss.
Det är därför bottensatsen är större.

Det är bara en fördel att bli av med druven, så fortsätt du med Irish Moss (eller protafloc).