California Lager (Wyeast 2112)

Har gjort en Anchor Steam clone med California Lager jäst, men ingen aktivitet i jäshinken efter 2 dagar. Det är en smack-pack, och det fanns inget spår av jäsning i paketet efter 3 timmar. Är det någon som har erfarenhet av denna jäst? Är jästen död, eller skall jag ha tålamod?

Sv: California Lager (Wyeast 2112)

Vänta någon dag till. Det kan ibland ta närmare ettt  dygn innan en smack-pack sväller upp, även i rumstemp. Hur gammal är påsen?

Sen antar jag att hinken står i temp runt 10 grader? Det tar ju lite längre tid att få igång en lager, i sht om det är en förkultur som inte kommit igång. 

Har du någon torrjäst? I morhon em skulle jag testa att kasta i den isf. Hur många liter har du i hinken?

Ska tillägga att jag inte har erfarenhet av just den jästen, utan tidigare svar var mer allmänt hållet.

Perwaste skrev:

Vänta någon dag till. Det kan ibland ta närmare ettt  dygn innan en smack-pack sväller upp, även i rumstemp. Hur gammal är påsen?

Sen antar jag att hinken står i temp runt 10 grader? Det tar ju lite längre tid att få igång en lager, i sht om det är en förkultur som inte kommit igång. 

Har du någon torrjäst? I morhon em skulle jag testa att kasta i den isf. Hur många liter har du i hinken?

Den jäser runt 17 grader och det är 10liter i hinken. Har lite safeale-05, men det är ju denna jästen jag vill jäsa med. Är bortrest just nu, men kommer hem om några dagar. Får hålla tummarna. Finns det någon torrjäst som skulle kunna motsvara Californian Lager?

Det har nog inget specifikt med den jäststammen att göra, utan att paketet var gammalt och jästen trött. Ha det som regel att göra förkultur på flytande jäst somär äldre än några månader. Se det som en försäkring mot dåliga jäsningar.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

ekstedt skrev:

Det har nog inget specifikt med den jäststammen att göra, utan att paketet var gammalt och jästen trött. Ha det som regel att göra förkultur på flytande jäst somär äldre än några månader. Se det som en försäkring mot dåliga jäsningar.

Jag tror du har rätt, frågan är om den kan komma igång eller inte, men jag får väl vänta och se!