Skörd av humle

Hej bryggare!

Vi har en gammal gård i Leksand där det växer någon odefinierad typ av humle som har använts vid tillverkning av svagdricka. Jag är lite sugen på att pröva att använda den vid öl-tillverkning.

Men jag vet inte när man skall skörda kottarna. Samt hur skall man torka humlekottarna. Är det nödvändigt att torka dom eller kan man använda dom färska?

Vore tacksam om någon kunnig humleodlare kan bistå med lite information.

/Rune

Sv: Skörd av humle

Skörda kottarna precis när de börjar få lite lätt ljusbruna fläckar.
Om du tittar inne i en kotte så ska det finnas gott om gula frön, lupulin.
Finns det inte så är det inte någon idé att använda dem.
Jag brukar skörda i slutet av september/början på oktober.
Det beror lite på hur hösten blir.
Man bör helst ta dem innan första frosten kommit.

Jag torkar dem i ett torkskåp med endast fläkten igång och inte någon värme påslagen.
Jag har gjort tre små så kallade torkollar (en ram med nät på) som jag lägger på tre olika höjder i torkskåpet.
Om vädret är fint så kan man kapa rankorna och hänga upp dem på tork utomhus.
Fast det gäller att det inte regnar på ett dar dagar för på multnar de bara.

Det går att använda dem färska också fast det kan bli rätt så "gräsig" smak på ölet.

Lycka till

Om du nu har färsk humle borde du försöka dig på att brygga med färsk humle. En så kallad skördeöl. Tänk på att torkad humle innehåller 10-30 % fukt. Så räkna därefter. Ska tydligen inte bara ge mer beska utan även mer smak från humlen, vissa tycker det är spännande och gott.

Du kan även torka det i ugnen om du lägger det luftigt på en plåt och har på ca 40-50 grader och stoppar en gaffel i öppningen så att fukten kan åka ut. Om du nu inte har en ugn som släpper ut ånga.

Jag har plockat humlen och lagt i glasburkar med tättslutande lock och lagt i frysen utan att torka, jag tycker att det funkar bra för mig.

Salle i Växjö

Bullen skrev:

Om du nu har färsk humle borde du försöka dig på att brygga med färsk humle. En så kallad skördeöl. Tänk på att torkad humle innehåller 10-30 % fukt. Så räkna därefter. Ska tydligen inte bara ge mer beska utan även mer smak från humlen, vissa tycker det är spännande och gott.

Varför torkar man humle? Är det något som gör humlen bättre och/eller håller längre eller är det bara för att den ska bli lättare att hantera?

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Se mitt inlägg ovan.
Dessutom minskar vikten vilket ju underlättar hanteringen.

Torkning är också en "konservering" eftersom humlet multnar om man inte torkar (om man inte fryser ner humlet).

7 Senast ändrad av tio Pepe (2009-08-17 09:39:05)

Kenneth skrev:

Se mitt inlägg ovan.
Dessutom minskar vikten vilket ju underlättar hanteringen.

Torkning är också en "konservering" eftersom humlet multnar om man inte torkar (om man inte fryser ner humlet).

Det var det jag menade. Räcker det inte att frysa ner humlen?
Du skriver att smaken blir "gräsig". Är det bra eller dåligt?

----------------
tio Pepe

Själv torkar jag min humle först och fryser därefter in den. När jag har hjälpt min mor att plocka hennes humle så har vi vdäremot tryckt ner den direkt i fryspåsar – 200 g per påse, vilket är rätt lagom till en välhumlad ale. Småpåsarna stoppas i sin tur ner i en större påse innan de läggs i frysen, annars kommer allt att lukta humle. Det fungerar bra och humlen verkar hålla sig minst ett år utan problem.

Bra eller dåligt är frågan sa Bull wink
Personligen gillar jag inte den vegetativa smak som otorkad humle ger.
Det är som att tugga på gräs.
Har provat själv med egenodlad otorkad humle och tyckte inte det var bra.

Sedan finns det säkerligen de som gillar den karaktären.

Kenneth skrev:

Bra eller dåligt är frågan sa Bull wink
Personligen gillar jag inte den vegetativa smak som otorkad humle ger.
Det är som att tugga på gräs.
Har provat själv med egenodlad otorkad humle och tyckte inte det var bra.

Sedan finns det säkerligen de som gillar den karaktären.

Jag lyder ditt råd till att börja med.

Nu fick jag fatt i ännu mera hemmaodlad humle. Hälsade på hos mor och far som visade sig ha en massa humle som skulle klippas bort för säsongen. Jag plockade så mycket jag hann med och fick ihop cirka 700 g. Hann med att torka en första plåt på 150 g, men resten har jag packat in direkt i frysen så länge.

Jag tänker köra den oortodoxa metoden att ta fram humlen ur frysen och torka den i samband med att jag brygger. Någon som kan säga något klyftigt om det?

----------------
tio Pepe

Hej
Har ingen erfarenhet av färsk humle och brukar själv plocka humlen enl kenneths metod.
Råden i litteraturen säger att man ska klämma på humle kottarna.
Om den känns fuktig, och när man trycks ihop den fjädrar den långsamr tillbaka så är det tidigt att plocka.
Om den känns lite som papper och fjädrar tillbaka omgående utan att stanna i hoptryckt läge så är den färdig för att plockas.

/Kjell

Hej!

Jag har nu skördat 1,5 kg humle, men jag var nog lite sent ute för väldigt stor del har redan torkat på rankorna. Jag har låtit den torkade humlen vara. Men det är säkert 1 kg torkad humle kvar. Går det att använda den också eller ska jag låta den va?

/Thobbe

Ingen som kan som kan svara på detta? Ni kanske tänker att jag är skitdum. Humlen ska ju torkas iallafall! Men det känns som att man inte borde plocka de bruna kottarna!?
Jag har iaf fått ihop 750 g torkad humle=)

/Thobbe

Det är nog ingen som vet. Själv ska jag till sommarstugan nästa helg och ska ta ner det sista av humlen (om den sitter kvar) och vill också gärna veta.

----------------
tio Pepe

Vi skickade reporter smile  från blekinge bryggargille till Näsum för att se hur man gör på humletorkan där.

http://bergasabryggeri.blogspot.com/201 … s-dag.html

Sen är youtube en bra källa till information.

Här torkar man utan värme
http://www.youtube.com/watch?v=D0NQUSwFpbw

Sen har jag sett en film som jag tyvärr inte hittar där det var en professionell farm där de värmde luft med en stor gasolbrännare och sen fläktade in den varma luften i under den bädd av humle som de hade lagt ut.

Japp, snart dags att ta ner Mittelfrühen här hemma, kottarna börjar se klara ut men behöver kanske någon vecka eller två till.

Vi har haft en humleplanta i trädgården sen vi köpte huset för över tio år sedan. Jag visste inte ens om det var en hon eller hanplanta. I år spännde jag upp en lina från plantan till en gren i bigaråträdet. Voila, det blev 100 gram gröna kottar och 80 gram bruna (otorkat). Jag smakade på de bruna, de var väldigt beska så jag antar att de inte skall användas i ölbryggeriet? Vilken sort det är har jag såklart ingen aning om. Jag tänker brygga 10 liter lager med hälften av kottarna i bittergivan och resten i aromgivan.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/humleskord.jpg

Sådär, 42 gram Cascade plockade från den egna plantan.

Nu ligger de i ugnen, i strax under 50 grader. När antar man att de torkat klart?

Plantorna jag satte förra våren hamnade på en dålig plats, så nu är de flyttade till en bättre yta (hoppas jag). Det äf EKG, Cascade, Mt Hood och vad det nu var mer.

Hej! Jag är ny här på forumet och ”ny” på ölbryggning.
Det jag undrar är om det är omöjligt att få tag på Amarillohumle att odla?

Lite inne i den här tråden finns två länkar https://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=68444#p68444

De verkar inte ha det för stunden i alla fall, men ställ frågan till dem så får du kanske reda på om de tar in den?

Har för mig att det råder ett monopol på Amarillo.
Den som tog fram sorten äger ensamrätt till den och släpper inte den till andra, varken amatörer eller proffs.
Jag kan dock minnas fel, så det är kanske bäst att försöka hitta mer information på nätet.

22 Senast ändrad av Bjorngallmo (2019-09-21 13:22:59)

Hej. Planterade en "first gold" förra året. Gav mycket kottar redan första året. Skördade då i början av oktober.

Nu (20/9)har kottarna blivit bruna redan innan de ens växt färdigt. Jättefå kottar och hela plantan ser allmänt risig ut. Vad är fel? Ohyra? Vattnig?

Förra året var ju rätt exceptionellt vad gäller värme och sol. Lite mer balanserat i år.

Det kan nog vara så att den inte hann bli klar helt enkelt. Vi lever på knepiga breddgrader vad gäller humleodling.

Mina EKG hann bli klara i år, troligen mina Mt Hood också. Inte helt säkert att mina Cascade hinner med det.

Såklart har du öppnat kottarna och kollat egter lupullinet och om de liksom är oljiga inne vid basen av kotten?

Jag är väl rätt så nybörjare med humle jag med, men så många nätter nära frost, eller med frost, är väl inte såååå gynnsamt för de små raringarna. Hur har det varit där du bor? Gödslat på vintern/våren?

Ja. Säkert har den mer normala sommaren haft påverkan. Plantorna bor på landet i Småland. Första frostnatten var häromdagen, men kottarna hann börja mörkna innan.

Täcker med barkmull hela vintern men har inte använt någon gödning. Ska man det?

Det märkliga är att kottarna har öppnat sig och prasslar fint fast de är jättesmå. De som börjar mörkna har gjort det från fästet först och inte som tidigare att de börjar mörkna i fällens topp först.

Någon som upplevt ohyra på humle? Hur avhjälper man det?

Hoppas på bättre skörd nästa år.

I år testar jag en Magnum och en Saaz i kruka på balkongen. Vi får se om det blir något.