Fatölsanläggning men kolsyrepatron (typ soda stream)

Hej!
Går i tankarna på att införskaffa en fatölsanläggning i form av corneliusfat men tillhörande kolsyrepatron i form av samma typ som på en soda stream. Min fundering är hur kolsyran på ölen blir? Om man jämför bubbelvatten med soda stream är inte kolsyran samma sak. Så hur blir kolsyran i ölen med den? Eller är det bättre att kolsyrejäsa innan man tappar upp det på corneliusfat?

/
Mulf

Sv: Fatölsanläggning men kolsyrepatron (typ soda stream)

Mulf skrev:

Hej!
Går i tankarna på att införskaffa en fatölsanläggning i form av corneliusfat men tillhörande kolsyrepatron i form av samma typ som på en soda stream. Min fundering är hur kolsyran på ölen blir? Om man jämför bubbelvatten med soda stream är inte kolsyran samma sak. Så hur blir kolsyran i ölen med den? Eller är det bättre att kolsyrejäsa innan man tappar upp det på corneliusfat?

/
Mulf

Vad är det för bubbelvatten du jämför med sodastream? kolsyran lär ju vara den samma.

Nej men om man jämför t.ex. loka med sodastream så upplever jag att själva bubblorna är olika.

Mulf skrev:

Nej men om man jämför t.ex. loka med sodastream så upplever jag att själva bubblorna är olika.

då är det vattnet som gör det inte kolsyran.

Störst skillnad är nog att Loka kolsyras med högre tryck i fat och mottrycksfylls samt att de flaskorna står ett tag innan de dricks.
Sodastream trycker gas i vattnet men när man lossar flaskan från apparaten släpper trycket och det blir sämre gastryck kvar i vätskan.
Det är inga problem att få bra kolsyretryck i öl med gastub, det tar bara lite tid.

Temperaturen på det du skall kolsyra har också betydelse.