Luktar ammoniak!

Har bryggt 14 batcher - IPA/APA (NEIPA) och Saison främst, men också ett par humlade lager.
Nu kom mitt första riktiga misslyckande! Kan någon berätta vad det kan ha berott på? 
Jäser i en Fermentasaurus (och vanligt plastjäkärl i samband med sekundärjäsningar och torrhumlingar) och kör Coobra-bryggverk. Här körde jag ett färdigt Saison-kit  - brukar alltid designa mina öl annars.     
Märkte inget konstigt under själva bryggandet. Men när jag öppnade locket för att troligen buteljera efter 3 veckor så slog en kraftig doft av ammoniak, typ, mig i ansiktet. Smakade lite på det - var rätt starkt och lite bittert, men ingen kolsyra och smakade inte öl. Kom då på att jag inte hört/sett att det bubblat om jäsröret alls! FG var exakt 1,000. Jag VET att jag inte tillsatt jästen för varmt! 
(Vet inte om det har samband med detta problem, man jag tycker - sedan flera gånger - att min Coobra C25 har problem med 20 liter vatten och 4-5 kilo malt/mäsk. Måste strypa vätske-röret så det bara blir en liten tunn stråle, annars rinner det genom översvämmningsröret, men känns som om det är FÖR dålig genomrinning. Och när jag känner på mäsken med paddeln så är den väldigt tung att röra. Men kanske ska vara så - har alltid varit det…)         
Tips?
Ulf

Sv: Luktar ammoniak!

Tudelad frågeställning här.

Det där med Coobra och maltbädde är väl som min Bulldog.  Jag hade också problem, och kom runt det genom att borra upp en massa hål i maltpipan till 2,5 mm samt mala den återfuktade malten med avstånd runt 0.8 mm.

Då blev det lättare. Men full fart går ändå inte att hålla, som bäst kanske 60-70% av pumpens kapacitet.

Det där med ammoniak är för mig svårare. Vilken jäst är det? Det kan ibland kännas en konstig lukt om man tar av locket och får förstapusten i näsan. Kanske vanligt för den jästen? Jag har ännu inte själv bryggt någon saison, så jag vet ju inte så mycket om vad man kan förvänta sig här.

En så pass hög utjäsning (FG 1,000) tyder jag som att det är bakterier i farten.
Troligen från jästen i det kit du köpte.
Bakterier tillverkar en hel del biprodukter och jag misstänker att det är därifrån som ammoniakdoften kommer.

@Perwaste: Angående den där första pusten så är det koldioxiden din näsa känner (snarare än luktar).
Koldioxid är luktlöst men upplevs lätt brännande och är väldigt obehagligt i större mängder,  och man ryggar tillbaka rent reflexmässigt.
Koldioxid i alltför stor koncentration är direkt farligt för hälsan.

Med någon diastatisk stam (vilket saison-stammar ofta är) är det möjligt att nå ner mot FG 1,000 (notera att allt socker inte är utjäst vid 1,000) även om det är väldigt lågt även i det fallet.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Men förklarar det ammoniak doften?

Om det nu är det saisonkit som säljs från den här firman så är det ju den här jästen

https://shop.humle.se/jast/belgisk-jast … 134-11-5-g

Så som det står i produktbladet kan det nog motsvara den höga utjäsningen.

Så var det det där med doften. Om det nu inte var den stickiga kolsyran ändå? Första gången jag kände den, med näsan i hinken, trodde jag att det var ammoniak eller ngt liknande