Lagerjäst

Var helt säker på att jag beställt en alejäst och satte igång en förkultur på en halv liter.
Kollade sedan min order och ser att jag visst har köpt lagerjäst.

Har försökt läsa så mycket som möjligt innan denna första bryggningen någonsin och läst att
just lagerjäst mår som bäst runt 9-13 grader?
Jag kan som kallast få 18 grader här.

Ska jag spola bort denna förkulturen och köpa en alejäst och börja om?
Förkulturen har nu stått i ca: 2 dygn och det är pyttelite skum på ytan, knappt nåt alls.

Kan det funka ändå fast ölet tillslut inte kommer bli lika gott som det kanske hade blivit vid bättre temperatur?

/Thomas

På flaska 1: APA
På flaska 2: Traquairförsök
På flaska 3: Veteöl

Sv: Lagerjäst

Det beror på vad du vill brygga för typ av öl.

Hade du tänkt brygga en ale så kör på bara.
Det går säkert bra att brygga på jästen även i 18-20 grader.
Ölet blir lite fruktigare men det vill man ofta ha i en ale.
Det kommer inte att bli dåligt på något sätt.

Se det som ett spännande experiment.
Som hembryggare kan man tänja gränserna och prova nya saker.

> Kan det funka ändå fast ölet tillslut inte kommer bli lika gott som det kanske hade blivit vid bättre temperatur?

Jag har aldrig provat själv men du skulle kunna se det som ett spännande experiment.

Enda aspeketen är att det kanske är synd att ha ett sådant experiment som sin första öl så att säga och inte ha någon referensram att jämföra med. Ibland blir det inte som man tänkt sig, men det är inte samma sak som att det blir dåligt.

Jäsa ut kommer det göra under alla omständigheter.

Man behöver nog inte vara så konservativ, man kan leka hur man vill. Tror tom att självaste charlie Charlie Papazian sagt i en radiointervju att han har en lagerjäst som han använder till båda lageröl och ales. Vid högre temperaturer blir självfallet smaken annorlunda, fruktigare bland annat, men det är ju ofta precis vad man vill när man gör ales. Sen kan det nog skilja från stam till stam, vilka lagerstammar som get mest angenäma smaker vid högre temperaturer.

Så om du vågar experimentera så kör på smile Försöka hålla så låg temp du kan bara.... så får du gärna rapportera här på forumet hur det blir!

/Fredrik

Kenneth hann före smile

/Fredrik

Omvänt, har jag märkt att även ale jäster kan jäsa vid lagertemperaturer om de får rätt "coachning" med en kall aklimatisering och tillräckligt med syre.

/Fredrik

Ok tack tack!

Jag kör vidare då så ska jag om nån månad säga hur det blev smile

Blir mer och  mer osäker på den här förkulturen ju mer jag läser och tänker.
Jag får ju för mig att det ska vara mer "action" i en förkultur, har bara bildats lite bubblor runt kanten o lite "skum" här o där.
Gått 2 dygn och några timmar nu.

Och funderar lite på, då mitt kylskåp är rätt tomt nu, om jag ska jäsa där?
Kanske blir i kallaste laget?

Jästen jäser ännu saktare vid kallare temp. oavsett jäststam.
Det är ganska typiskt att det bara bildats lite bubblor runt kanten och lite skum här och där.
Det låter som helt normalt tycker jag.

Du kan skaka runt och syresätta lite mer om du tycker det går lite trögt.
Det piggar upp jästen lite till.

Jag är mest imponerad över att Tompaa fick två utförliga svar inom en kvart!!!!! Det kallar jag engagemang. Hoppas ölet blir bra!

Mmmm imponerad jag med!
Idag ska jag köra igång på allvar, ska bli intressant!

Nu känns det bättre, kom hem nu efter jobbet och det bubblar på bra. Va orolig för att jag lyckats klanta till mig.
Ser ut som en 25-liters Guinness med ett lager 1 cm tjockt skum nu tongue
Så min jäst som jag trodde jag hade dödat eller nåt i förkulturen verkar ju funka.

Ett par små funderingar till bara.

Det blev ett rätt högt lager vitt skum efter 2 dygn ungefär. I skummet blev det mer o mer brunt "bös", brukar det bli? Nu är det mesta av skummet borta men allt brunt är kvar och börjar sjunka ner i ölen längs kanterna nu.

Sen lukten har gått från ruttna ägg, vilket jag läst att det kan göra utan att det är nåt fel, till att det nu luktar lite syrligt fruktigt.
Ändrar sig lukten mycket under jäsningsperioden? Intressant iaf, då jag inte varken sett eller luktat öl under jäsning.

Det där låter rätt normalt, tror inte du behöver oroa dig.

> Ändrar sig lukten mycket under jäsningsperioden?

Jag det gör det, det är ganska spännande smile

Luktar man från början till slut så är det ofta olika dofter som dominerar. Jag brukar märka att i början så dominerar ofta humlearomer i jäsröret, som pumpas ut tillsammans med koldioxiden. Senare under accelerationsfasen fram till jästoppen kommer mer skarpa lösningsmedelsliknande toner. Under andra halvan av jäsningen och slutet förändras doften ytterligare. Ofta blir det fruktigare, men det beror fån fall till fall. Dofter som kan komma och gå är olika högre alkoholer, humlearomer, estrar, ruttna ägg, fenoler, diacetyl mm.

Det beror på att olika doftämnen bildas vid lite olika tillfällen under jäsningen... i början på jäsningen så bildas mycket organiska syror och högre alkoholer... under andra halvan torde de flesta estrar bildas tex... diacetylen har en topp någonstans under jäsningen.

/Fredrik

Känner man tydligt en infektion på lukten om så skulle vara fallet? Eller märker man bara det med ögonen och smaklökarna? smile
Inte för att det luktar illa från mitt jäsrör, snarare tvärtom.

Beror kanske på vad det är för infektion, det finns ju många typer av infektioner, alltifrån infektion av andra i sammanhanget oönskade jäststammar till infektion av olika bakterier, och de kan säkert ge olika utfall allihop, och det skulle också förutsätta att man vet exakt hur normal lukt är. Inte helt lätt kanske. Dessutom så kan nog vissa ämne komma såväl från jästens normala arbete som från infektioner.

"Infektion" kan knappast vara en entydig doft. Vissa jäststammar kanske helt normalt tex skapar mycket diacetyl och nagellacksdoft... men om man däremot helt plöstlist känner dessa dofter i en öljäsninge med en stam som normalt inte skapar dessa dofter så kan man kanske fundera på hur det kommer sig. Dvs skulle min julporter bryggd på S-04, helt plötsligt luktar orval skulle jag definitvt misstänka att den är infekterad av någonting som liksom inte hör tid, vad de nu månne vara.

Jag tror luktsinnet kan vara fantastiskt, men en förutsättning för en analys måste vara att man lärt sig känna vad som är "normalt".

Om du luktar noga på varje öl du gör, så kommer du säkert efter ett tag kunna göra bättre diagnoser utifrån doft.

Intressant nog så luktade den belgiska ale jag gjorde sist som godast, någon dag innan den var utjäst. Då var de kraftiga belgiska aromerna liksom på topp... sen klingade det av under slutjäsningen. Sen kan man tolka det på olika sätt. Detta har stämt även med mina smakerfarenheter från tidigare öl. Smak och doft utvecklas enormt under hela jäsning och under de närmsta dagarna och veckorna efter avslutad jäsning. Sen om det blir bättre eller sämre är ju en smaksak.

/Fredrik

Tackar och bugar för utförliga svaren!

Jäsningen har iaf lugnat ner sig nu och det bubblar 1 gång per minut.
Det kommer få jäsa klart i samma jäshink denna första gång för att minimera
risken att det blir nåt fel. Är riktigt spänd på att få tappa upp ölet så jag kan få ett litet smakprov innan
flaskperioden.

Men det blir väl inte förräns om sådär 15-20 dagar. :S
Tålamod...

/Thomas

Hej!

Nu är jag orolig igen..
Jag ser inte in i jäshinken direkt bra pga "brunskumbös" som blivit kvar på kanten och kondens på locket men jag ser iaf att det ligger nåt, med samma färg som jästen på botten, och flyter på ett ställe på ytan.

Kan jästklumpar lägga sig och flyta på ytan?
Vågar man öppna på locket och ta ett kort snabbt så jag kan visa eller är det att utmana ödet kanske?

Jag vill bli klar med den här första nervösa bryggningen så jag vet lite mer och kan börja med en ny lugnare smile

Ja, jäst kan ligga och flyta på ytan. Är du väldigt osäker så kan du öppna och titta, men jag skulle vänta. Är det något fel nu spelar det ju ingen roll om det får vara fel lite längre, tror inte du kan göra något åt det i alla fall.
Men jag tror inte det är någon fara så låt jästen arbeta ifred.

Håller med Jörgen, låt jäste jobba ifred. Ingeting förbättras av att du öppnar jäshinken och släpper in luft och sölar i brödsmulor pga kexet du tuggar på samtidigt.

/Fredrik

Hehe ok
Ingen risk för brödsmulor från nåt kex här inte men jag låter det vara smile
Jag är helt full av frågor och kan inte låta bli att störa med nån ibland.

Tack tack!

Idag blev ölen upptappad på flaska!
Inte ett spår av infektion eller nåt vad jag kunde se iaf, vilket jag va orolig för.
För att beskriva smak, lukt o färg så e nog det närmaste jag kan komma o tänka på Bishops Finger.
Kanske en del mer röd.

Väldigt nöjd såhär långt!

(färgen på bilden stämmer inte direkt, och jag har använt bruna flaskor till resten smile )
http://www.humle.se/punbb/images/upload/79_%F6l.jpg

Thomas

Ser läckert ut, vad är det för flarror, the one and only? Själv har jag 15 liter av någon slags Fullers i sekundären, snart är jag ifatt!

Hehe, nä det va faktist ett par smirnoff ice flaskor.
Tänkte att det kunde va kul o tappa upp på några genomskinliga flaskor.

22 liter va lite svettigt o tappa upp på flaska, vill jag nog slippa framöver smile

Första ölen upphälld!
Såhär ser den ut, lite mörkt kort men...
Smakar bra, och skummade rätt fint.
Luktade ok men inte lika bra som det smakade smile
http://www.humle.se/punbb/images/upload/f%F6rsta%F6len.jpg