Beror kanske på vad det är för infektion, det finns ju många typer av infektioner, alltifrån infektion av andra i sammanhanget oönskade jäststammar till infektion av olika bakterier, och de kan säkert ge olika utfall allihop, och det skulle också förutsätta att man vet exakt hur normal lukt är. Inte helt lätt kanske. Dessutom så kan nog vissa ämne komma såväl från jästens normala arbete som från infektioner.
"Infektion" kan knappast vara en entydig doft. Vissa jäststammar kanske helt normalt tex skapar mycket diacetyl och nagellacksdoft... men om man däremot helt plöstlist känner dessa dofter i en öljäsninge med en stam som normalt inte skapar dessa dofter så kan man kanske fundera på hur det kommer sig. Dvs skulle min julporter bryggd på S-04, helt plötsligt luktar orval skulle jag definitvt misstänka att den är infekterad av någonting som liksom inte hör tid, vad de nu månne vara.
Jag tror luktsinnet kan vara fantastiskt, men en förutsättning för en analys måste vara att man lärt sig känna vad som är "normalt".
Om du luktar noga på varje öl du gör, så kommer du säkert efter ett tag kunna göra bättre diagnoser utifrån doft.
Intressant nog så luktade den belgiska ale jag gjorde sist som godast, någon dag innan den var utjäst. Då var de kraftiga belgiska aromerna liksom på topp... sen klingade det av under slutjäsningen. Sen kan man tolka det på olika sätt. Detta har stämt även med mina smakerfarenheter från tidigare öl. Smak och doft utvecklas enormt under hela jäsning och under de närmsta dagarna och veckorna efter avslutad jäsning. Sen om det blir bättre eller sämre är ju en smaksak.
/Fredrik