1 Senast ändrad av OlaOhl93 (2018-06-24 10:01:30)

Flädermjöd Third Edition

Flädermjöd Third Edition

Nu är det tredje året i rad jag brygger denna härliga brygd.  Intresset bland arbetskollegorna har skjutit i höjden, och i år utökar jag mängden från 50 liter till 75 liter. Anledningen är för att jag i år ska brygga 3st satser á 8 liter med smakerna; Jordgubbe, blåbär och rabarber. Skapar separata trådar för dessa.
För i år är ingredienslistan för 50 liter följande:

120-140 fläderbuketter (plockat från en dunge, skyddat från vägen och avgaser)
- Plockad i Visby (Secret location)
12 kg honung
- Nyslungad från en lokal biodlare (fick 12 kg för 700kr)
[3,8 liter citrussaft]
-20 citroner
-16 apelsiner
12 citronskals-halvor
12 apelsinskals-halvor

Jäst : 2st Sweet Mead (Wyeast 4184) [trivs i 20-22 grader celsius]
----------------------------------------------------------------------------------------------
Utrustning:
1st 25l hink
1 st 25l hink med tappkran
2st , 5/6 jässtopp 10gr
Brygg rent! (Rengöring)
Oechslemätare
Mätglas
----------------------------------------------------------------------------------------------
Instruktioner (Ha alla ingredienser framme och all utrustning rengjord innan du börjar)
Steg 1. Aktivera jästen (Slå på påsen och skaka om)

Steg 2. Rensa fläderblommorna, skölj och dela upp i hinkarna (50/50)

Steg 3. Skålla flädern med några liter, kokande, vatten.

Steg 4. Pressa citroner och apelsiner medans vattnet kyls ner
-    Ha en kompis som hjälper till för det här är det mest tidskrävande steget i processen.
-    Spara skalen. Du kommer använda några av de senare.

Steg 5. Kyl vattnet till åtminstone under 40-50 grader för att inte förstöra enzymerna och det nyttiga i honungen.

Steg 6. Tillsätt 6kg honung per tunna och rör om så det löser upp sig.

Steg 7. Fyll på med vatten och försök få ner temperaturen till runt 18-25 grader.

Steg 8. Tillsätt 6 st av citronskals-halvorna samt 6 st av apelsinskals-halvorna i vardera tunna.

Steg 9. Rör om i hinken så att allt gottar till sig och blandas.

Steg 10. Häll upp jästen i ett litermått och skölj ur jästpåsen så ni får ut så mkt som möjligt ur påsen. Måtta sedan ut hälften till ena tunnan och resterande till andra tunnan.

Steg 11. Mät med eran oechslemätare (hydrometer) och anteckna värdet (så ni kan räkna ut alkholhalten senare).  Själv hade jag ett värde på 90!! 

---------------------Locka igen och fyll vattenlåset till önskad mängd------Vänta 3 dagar---
Tänd ett ljus och be en bön till Kvaser, Dionysos, Bacchus och alla andra alkohol-gudar ni kan tänka er. Alternativt slakta en get utomhus (Skämt).

Steg 12. Sila flädern och citrusskalen ur med en sil (Rengör den innan och var noga så att du inte kontaminerar mjödet med något). Fyll på med ljummet vatten till 25l eftersom flädern suger åt sig en del.

-----Locka igen och fyll eventuellt vattenlåset till önskad mängd----------Vänta 17 dagar--

Steg 13. Efter totalt 20 dygn gör du en mätning (Öppna locket och ta snabbt ett prov med en rengjord slev, stäng locket och mät sedan med din hydrometer i ett mätglas). Kalkylera alkoholhalten. Är du nöjd så tillsätt jässtopp och locka igen och låt stå några timmar tills fermenteringen upphört helt och jästen har sjunkit till botten.

Om du vill ha högre alkoholhalt lockar du igen och väntar ytterligare några dagar. Jag nöjjer mig med 20 dygn, kanske max 25, eftersom jag inte vill riskera att alkoholsmaken tar överhanden.

Steg 14. Tappa ur mjödet och se till att inte få med något utav jästen eller gegget som ligger i botten av hinken.  Jag använde en hävert för att få upp allt men det är svårt att uppskatta vart geggan börjar i hinken så var väldigt försiktig. Jag hällde över allt till en stor 100 liters behållare och tappade sedan upp på bag-in-box därifrån.

Hinken med tappkran var fantastisk här eftersom det blev gegg precis upp till tappkranen, så det enda som kom ur var klar och härligt mjöd.

Grattis! Du har nu bryggt ett jävligt gott mjöd som du kan njuta av en lång tid framöver!   Jag sparade en flaska från förra årets bryggning och den smakar himelskt.  Mitt råd är att låta mjödet vila ett par veckor eller en månad i kylen. På så sätt ser du till att all jäst sjunkit till botten och mjödet får tid på sig att mogna till sig.

Sv: Flädermjöd Third Edition

Hej! Mätte du upp oeschlen när det blev klart?