Varför är det så högt pris?

Hej.

Har blivit inspirerad av Dyhrs så jag plockade ihop vad som kan behövas för bryggning i påse med jäskärl, kokkärl, 4 beg. fat m.m..
det blir runt 7k i investering utan maltkvarn.
Sedan kollar jag färdiga paket inkl. recept med krossad malt och räknar fram priset ~17,50:-/litern skattefritt vilket fick mig att avbryta planerna då fulöl kan smaka bättre till halva kostnaden och det är olagligt att förädla en misslyckad bryggning.

/Micke

Sv: Varför är det så högt pris?

Men varför måste du börja i den dyra änden? Köp/låna större kokkärl, använd returflaskor istället. Då kan du se om det är värt att fortsätta odla intresset, och sedan äka investeringarna. Efter hand blir ju engångsinvesteringarna rätt så utsmetade när der gäller jämförpriset per liter öl.

Och inte brygger jag för att spara pengar direkt.

Sv: Varför är det så högt pris?

tror jag köpte prylar och allt som behövdes för 5 liter öl för kanske 400kr som start.
spendera 7k som start låter lite smådumt, testa och utveckla

Sv: Varför är det så högt pris?

Jag började med en vattenkokare, tyg från ikea och en ny jäshink samt en gammal jäshink. Kostade typ 2-300 inkl. Kringutrustning. Nu är utrustningen värd några tusenlappar mer, men med tanke på att jag bryggt ett antal hundra liter genom åren så är nog inte slutpriset speciellt högt. Eftersom det är en hobby räknar jag inte med att gå plus, trots att jag nog gjort det om man bortser från timkostnad för arbete. En flaska på bolaget kostar trots allt ~25-35 kr st. för 33-50 cl.