Sv: Bulldog / Coobra

Lennartz skrev:

Hej. Har en coobra cb3 och har hittills enbart bryggt 20 liters batcher. Men skulle vilja testa på att brygga mindre för att kunna experimentera lite och har funnit något vettigt svar. Är det något som bryggt tex 10 liters batcher?

Ingen aning om hur stor skillnad det är på bulldogen och coobran, men bulldogen brygger jag ofta 10litersbatcher, har gått utan problem

Sv: Bulldog / Coobra

simon.arvestrand skrev:
Lennartz skrev:

Hej. Har en coobra cb3 och har hittills enbart bryggt 20 liters batcher. Men skulle vilja testa på att brygga mindre för att kunna experimentera lite och har funnit något vettigt svar. Är det något som bryggt tex 10 liters batcher?

Ingen aning om hur stor skillnad det är på bulldogen och coobran, men bulldogen brygger jag ofta 10litersbatcher, har gått utan problem

Kul! Då får man bara testa själv och se. Har läst lite att effektiviteten kunde minska. Men får prova!

Sv: Bulldog / Coobra

Lennartz skrev:
simon.arvestrand skrev:
Lennartz skrev:

Hej. Har en coobra cb3 och har hittills enbart bryggt 20 liters batcher. Men skulle vilja testa på att brygga mindre för att kunna experimentera lite och har funnit något vettigt svar. Är det något som bryggt tex 10 liters batcher?

Ingen aning om hur stor skillnad det är på bulldogen och coobran, men bulldogen brygger jag ofta 10litersbatcher, har gått utan problem

Kul! Då får man bara testa själv och se. Har läst lite att effektiviteten kunde minska. Men får prova!

Jo effektiviteten sjönk kanske 5-8% eller något liknande, ser inte det som något bekymmer sålänge man får ut ett bra resultat.

Sv: Bulldog / Coobra

simon.arvestrand skrev:
Lennartz skrev:
simon.arvestrand skrev:

Ingen aning om hur stor skillnad det är på bulldogen och coobran, men bulldogen brygger jag ofta 10litersbatcher, har gått utan problem

Kul! Då får man bara testa själv och se. Har läst lite att effektiviteten kunde minska. Men får prova!

Jo effektiviteten sjönk kanske 5-8% eller något liknande, ser inte det som något bekymmer sålänge man får ut ett bra resultat.

Tack för svar! För övrigt, kör ni igång pumpen någon gång efter vörten innan eller under koket? Kanske har fel, men känns som att en liten del kan ligga kvar i slangen mellan bryggverk och pumpen i slangen.

Sv: Bulldog / Coobra

Lennartz skrev:
simon.arvestrand skrev:
Lennartz skrev:

Kul! Då får man bara testa själv och se. Har läst lite att effektiviteten kunde minska. Men får prova!

Jo effektiviteten sjönk kanske 5-8% eller något liknande, ser inte det som något bekymmer sålänge man får ut ett bra resultat.

Tack för svar! För övrigt, kör ni igång pumpen någon gång efter vörten innan eller under koket? Kanske har fel, men känns som att en liten del kan ligga kvar i slangen mellan bryggverk och pumpen i slangen.

Jag kör pumpen en kort sväng när jag lägger i humlen. Bara Tillräckligt för att sspola igenom rören. Märkt att den stannar om man kör den för mycket.

Sv: Bulldog / Coobra

Hej forumet!

Jag och min kollega köpte ett CB5 i våras, vår första bryggning gick som en dans. Allt fungerade klockrent, vi gjorde en APA på 20L.

Nu några bryggningar senare så sätter maltbädden igen sig konstant...
Vi kör förvisso större satser (40L) men även när vi provar 20L så är detta ett problem.
Pumpen går ej att ha igång under mäskning då det inte rinner igenom malten såsom det ska utan blir översvämning och översvämningsröret får jobba extremt.
Har skummat igenom denna tråden men tycker mig inte finna någon konkret lösning.

Tack på förhand,
Rävapiss

Sv: Bulldog / Coobra

Min lösning för en Bulldog var att krossa finare, ca 0,8 - 0,9 mm, borra upp en hel del hål till 2,5 mm i maltpipan samt att ha mer vatten i mäskningen, och därmed minska motsvarande från lakvattnet. Brukar funka.

Samt att inte bara häva i all malten på en gång, utan ta det sakta. Sedan kanske vila några minuter innan pumpen sätts igång. Men jag kör inte fullt, utan stryper flödet en del. Och visst, ibland får jag stänga av och låta nivån jämna ut sig samt försiktigt lyfta upp maltbädden lite med långa sleven.