Servera efter lång resa med ölfat

Hej,
Jag bor i Sthlm men ska ner på fest i Småland om ett par veckor. Jag ska då ta med mig ett fat med kraftfull stout. Jag kommer inte kunna köra ner dit fören samma dag som festen är och är orolig för att fatet ska vara så omskakat och oroligt efter transporten att det inte går att servera från det.
Vad har ni för erfarenhet av denna typ av situationer?
Hur länge tror ni ett fat öl kan behöva stilla sig efter en dylik transport?

Funderar på om jag ska skicka ner fatet i förväg med bussgods...

Sv: Servera efter lång resa med ölfat

Brukar du ha mycket grums i dina fat?

Är det bara lagrat någorlunda, så att det flockat sig, det lilla som kan flocka sig, så sjunker det ned rätt fort. Får det bara stå kallt någon ellet några timmar så ska det nog gå bra.

Sv: Servera efter lång resa med ölfat

Ok, tack för svar. Fatet har stått ett tag så det ligger nog en hyfsad bottensats i det. Men jag pumpar nog över i ett nytt fat så jag slipper det mesta av det grumset.
Jag var egentligen mest orolig för att fatet står och småvibrerar i bilen en halvdag och liksom blir som en väl omskakad burköl fast och därför bli svår att servera på grund av skum.
Men många som deltar i SM brukar väl komma kvällen innan, ställa faten i kylkontainern och ändå kunna servera utan problem dagen efter... Så, det verkar jusom att det inte är något större problem. Jag oroar mig nog i onödan :-)