Tappning

Hej,

Har precis gjort min första bryggning någonsin och nu när det snart gått två veckor är det dags att titta på att tappa upp den på flaska.

Den har jäst på bra i en vecka, och avtog sedan till att ha någon enstaka bubbling då och då istället för kontinuerligt. Läste i något recept kring att sätt i kylskåp för att jästen ska sjunka ner till bottnen. Är detta rätt väg att gå?

Vad är annars proceduren kring upptappningen? Receptet jag har säger bara tappa upp, medans allt annat är rätt utförligt beskrivet.

Recept: Modern Saison receptetkitet här på humlegårdens.

Sv: Tappning

Du kan ställa in den i kylen en eller ett par dagar, men behöver det inte.

Sen har vi det där med tappning. Det ska göras så plask- och bubbelsnålt som möjligt. Syftet är att undvika en syresättnin=oxidation.

Har ditt jäskärl en tappkran, eller har du en hävert?

Vilken storlek på flaskor har du? Du kan göra en enkel beräkning på antalet gram per liter, och tratta i strösocker i varje flaska efter den beräkningen. Har du fått med det i receptet?

Fyll flaskorna till 1-2 cm från toppen. Sockra. Kapsylera.

Ok, har väl inte direkt ett kylskåp med plats för jäshinken så det får bli utan då.

Har en hävert för denna gången. Däremot har jag kollat på andra jäskärl med tappkran för framtiden.

Men, tack för konkret info, ska nog gå vägen detta. Har för mig det stod en siffra på receptet som jag har liggandes så ska kolla det. Har 33cl flaskor på ingång.

Hur kall kan ölen vara när jag tappar på flaska, jag har kolsyrat med co2. Finns det risk att det fryser i slangen? Vilket tryck ska jag ha i fatet?

På det bl a här forumets hemsida finns en tabell man kan gå efter nör det gäller tryck i fat. Den är lättläst och bra.