Alternativ kreativ bryggmetod

Av flera anledningar så hamnade jag i en situation där jag blev tvungen att vara lite kreativ i metoden för bryggningen.
Tar gärna emot synpunkter på det för jag kommer nog göra ett försök till med denna metoden.

Skriver på mobilen så ber om ursäkt för ev felstavningar. Samt vill jag återigen poängtera att bryggningen skedde spontant och med det som fanns tillgängligt.

Mäskning:
Vatten värmdes till ca 75 grader i en kastrull, i kastruller sattes en jäshink med hål i botten (användes normalt till lakning). Sedan i med malten röra ut klumpar och sedan in med allt i ugnen på 75 grader i 60 min.
Mäsken höll 67 när den sattes in och hade 66 efter 60 min.
Hällde på kokande vatten så tempen kom upp i 73 så fick det ytterligare 15 min i ungen.

"Lakning"
Ska kanske inte kalla det lakning till att börja med, men iaf.

Hinken med maltbädden lyftes upp och sattes på ett grillgaller över kastrullen och fick rinna av.
Sedan tillsattes i sakta tempo 78 gradigt vatten till vi nått isch rätt vörtvolym, med lite omrörning för att bryta ev kanaler i malten.

Vörtkokning:
Som brukligt, inga störreäventyr här.
Irish Moss tillsattes

Kylning:
Silade/filtrerade bort allt bös. Satte på locket till jäshinken och köra en "no chill". Efter några timmar var tempen nere i 55 grader. Skickade i en näve humle i påse och gick till sängs. Dagen efter togs humlepåse ur och i med jäst.

Resultatet blev förvånansvärt bra.
Ca 65% utbyte, ingen större grumlighet jämfört med andra jag bryggt.

Måste säga att det var betydligt smidigare att hantera en jäshink än en än biab (om man nu vill laka ur det sista med biab).
Lakningen är inte optimal, men går säkert att effektivisera och få bättre utbyte.
Men att använda en jäshink och märka i ugnen var väldigt smidigt (märka i ugnen är inget nytt dock).

Sv: Alternativ kreativ bryggmetod

Fler än en gång läser jag hur någon lakar i ugnen på en högre temp (75), för att sedan efter en timme ta ut vätskan som då fått en lägre temp (66). Hur är detta möjligt? Någonstans är en termostat trasig eller en termometer? Eller stängs ugnen av medan mäskningen pågår?

Toffeln skrev:

Fler än en gång läser jag hur någon lakar i ugnen på en högre temp (75), för att sedan efter en timme ta ut vätskan som då fått en lägre temp (66). Hur är detta möjligt? Någonstans är en termostat trasig eller en termometer? Eller stängs ugnen av medan mäskningen pågår?

Tack för ditt inlägg. Ska kolla att ugnen är på nästa gång.

Det låter som att grunderna för bryggningen ändå är med här smile

Ett tips om att skippa kylningen, men ändå få en viss kylning: förläng koket med en trekvart eller så. Vid kokslut kastar du i två enkilos isklumpar.

Då får du en hastig initial kylning, och när isklumparna smält undan kastar du i den humlen som normalt skulle i vid 0. Resten gör du som tidigare.

Jag gör så ibland på vintern(brygger på altanen) när det inte går att dra trädgårdsslangen till kylspiralen.

Är det en sats på 23 liter i hinken blir det två liter i is som förs till.

Perwaste skrev:

Det låter som att grunderna för bryggningen ändå är med här smile

Ett tips om att skippa kylningen, men ändå få en viss kylning: förläng koket med en trekvart eller så. Vid kokslut kastar du i två enkilos isklumpar.

Då får du en hastig initial kylning, och när isklumparna smält undan kastar du i den humlen som normalt skulle i vid 0. Resten gör du som tidigare.

Jag gör så ibland på vintern(brygger på altanen) när det inte går att dra trädgårdsslangen till kylspiralen.

Är det en sats på 23 liter i hinken blir det två liter i is som förs till.

Tack för tipset. Bara läst/hört om att kyla med is. Men aldrig testat. Kan bli aktuellt att kyla med is nästa gång det blir öl bryggning under lite primitiva former smile