Lagerljäsning, för tidig kallkrash

Hej,
Jag har jäst två lager, en som går åt tjeckisk stil och en som är mer humlad med mittfrulich och Cascais. de fick stå i 14dagar, sen höjde jag temperaturen drygt 5 grader i 2dagar. Jag mätte till 8 respektive 6.8 brix. 8 brix motsvara cirka 1.03 FG. Jag hade mycket annat på gång hemma då så jag funderade inte så mycket på mätningen utan kylde dem till 2 graderC och nu har de stått i 2 veckor. Nu hade jag tid att fundera och tänkte att jag måste dra igång jäsningen i alla fall på den med 8 Brix så jag har satt ut den i rumstemperatur. Borde jag även se om jag får igång den som låg på 6.8?
Är detta en dålig idé? Jag tänkte ha kvar den i fatet och släppa trycket 2 gånger per dygn.
Tacksam för input och tips.

Sv: Lagerljäsning, för tidig kallkrash

Båda ska väl jäsa ut så mycket de kan, även om de tryckjäses, så jag skulle ta fram dem båda.

Nu mäter jag inte i brix och har inte den matten i huvudet, vad motsvarar 6,8?

Sv: Lagerljäsning, för tidig kallkrash

6.8 brix är 1.027 fg

Sv: Lagerljäsning, för tidig kallkrash

Jamen då låter det ju som att det kan vara dags.

Mn kan väl ha en liten grov regel o. Att när ca 80% har jäst ut är det dags att plocka upp i rumstemp, för att slutföra jäsningen med en diavetylrast.  Lite förenklat.

Sv: Lagerljäsning, för tidig kallkrash

För övrigt har jag också gjort någonting liknande några gånger tidigare, och det har gått bra ändå. Lite längre tid bara.

6 Senast ändrad av Klavertrampen (2019-04-06 18:47:52)

Sv: Lagerljäsning, för tidig kallkrash

Perwaste skrev:

För övrigt har jag också gjort någonting liknande några gånger tidigare, och det har gått bra ändå. Lite längre tid bara.

Tack för svar smile
Så du skulle plockat ut båda till rumstemperatur några dagar?

Sv: Lagerljäsning, för tidig kallkrash

Jomen det skulle jag nog.

Nu står det inget om og, eller vilken temp de stod i de första två veckorna. Men om det nu var en sådär runt 12 grader, och ett inte alltför högt og skulle jag nog göra det.

Den störtsta lagerkaraktären sätts liksom i början av jäsperioden, och den antar jag du haft någorlunda bra. Då är det nog dags nu att höja lite.

Hur stora är satserna?

Sv: Lagerljäsning, för tidig kallkrash

Det 15 liters satser med torrjäst som skulle klara 23liter har jag för mig. Den ena skulle ligga mellan 8-14C så den körde jag på 12C den andra 10-15C Den körde jag på 13-14C. OG var cirka 1.05 har jag för mig, det verkade som det inte blev sparat i beersmith.

Sv: Lagerljäsning, för tidig kallkrash

När du skriver Brix så låter det som att du mätt med refraktometer? Det funkar inte att mäta fg med refraktometer.

Anders

Sv: Lagerljäsning, för tidig kallkrash

Det var ett mycket bra påpekande där, Atrox. +1 på det.  Det finns formler för det med, men har du en hydrometer ska du använda den, annars blir det inte helt rätt mätning.

Sv: Lagerljäsning, för tidig kallkrash

Det var mycket bra input, inser att min bryggning har blivit slentrianmässig. Eftersom mina anteckningar i beersmith inte blivit sparade av någon anledning så vet jag inte brix mätningen före jäsningen. Annars kan man använda Brewers Friends beräkningsruting som kompenserar för alkoholens påverkan på brytninen i refraktometern:

https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Nu har jag mätt FG till cirka 1.03 respektive 1.018. Jag hoppas på att få igång en jäsning igen.

Tack för hjälpen!