PID-kontroller och induktionshäll?

Ni som kör med PID-kontroller och har en induktionshäll som värmekälla till era bryggverk hur gör ni? Eftersom när temperature når det angivna gränsvärdet och SSR:en slår av stömmen till induktionshällen, så förblir hällen avstängd även fast stömmen kopplas på igen. Har den lilla hällen på 2000W från kjell&co. man måste trycka i gång den manuellt varje gång strömmen sås på igen och det är totalt ohållbar situation. finns det sätt att gå runt detta? misstänker att det inte går och hällen får fortsättningsvis endast användas vid sommarstugan.

Sv: PID-kontroller och induktionshäll?

Låter som att det sitter nån mer elektronik "ivägen". Kan för lite om induktionshällar för att veta exakt vad, men någon annan har säkert mer vettig info. Kanske bara är någon skyddskrets av något slag som går att fimpa.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: PID-kontroller och induktionshäll?

Tror faktiskt inte jag sett några pidstyrda induktionshällar annat än på en tysk bryggsida som någon länkat till i en liknande tråd.

Sv: PID-kontroller och induktionshäll?

Här är länkar till tråden i den tyska hemsidan och en länk till e-bay med den aktuella induktionsplattan.

Finnessen med den här plattan är att den är enkel och inte har någon automatik och termostater etc. Effekten regleras bara med att vrida på en ratt. Ratten styr en potentiometer (där sitter också på/av-funktionen). Denna "pot" är ansluten med fyra kablar till kretskortet i plattan. Spänningen som poten styr är 0-5V likström. Det är här som möjligheten att "modda" plattan och styra den utifrån finns - på olika sätt. Ex. att bara kapa en tråd och sätta in ett relä eller SSR eller att styra plattan direkt med PID och PWM (pulsviddsmodulering) med "Arduino" eller en sån här http://www.embeddedcontrolconcepts.com/. Då behövs väl inte någon SSR. Rent teoretiskt borde det väl gå att styra andra plattor också bara man hittar det "rätta stället".

http://hobbybrauer.de/modules.php?name= … erdate=ASC
http://www.ebay.com/itm/Hendi-Gastro-In ... 3a6e6d8cb0

Sv: PID-kontroller och induktionshäll?

ok tänkte väl det.. Då förblir den en potatiskokare.Tack!

Sv: PID-kontroller och induktionshäll?

Ojoj vad glad jag blev att se den här tråden! Har precis beställt induktionshällen du tipsade om Björn Petersson smile

Har i cirka ett och ett halvt år krånglat med olika induktionsplattor för att just kunna styra den via PID eller annan temperatur reglering! Jag har dock lyckats på ett väldigt krångligt sätt lyckats överlista några av dessa induktionsplattor (kör nu med 2 st Lidl plattor) med touch och elektronik "i vägen" genom att ha kopplat in mig på tryckknappens (antar kapacitiva pol) och en vad som verkar vara en nollpunkt på styrkortet. Genom att kortsluta dessa trådar kan jag få plattan att starta, ta bort knapplåset och höja/sänka temperaturen. Har sen kopplat dom fyra signalerna (ON/OFF, knapplås, höja temperatur, sänka temperatur) till varsitt relä som jag i sin tur styr via en PLC. I PLC'n har jag sen skrivit ett program som då kör proceduren: ON vänta 1 sekund, knapplås vänta 1 sekund, höj temperaturen till max. Som att man skulle trycka med fingret för att starta den och höja temperaturen alltså. Det jag då får göra varje gång PID'en skickar en "ON" signal till plattan är att starta programmsnutten som då sätter igång den och när PID'en skickar stopp sätter jag utgången för OFF på plattan. Som sagt en aning omständigt och det fungerar tyvärr ej helt hundra då den ibland "missar" en signal och då ej startar plattan så man får vara med och övervaka lite.

När jag fick styrningen till en platta att fungera plocka jag isär två till plattor och byggde in två stycken induktionsplattor i en så jag fick en 2 x 2000W platta som fungerar väldigt bra, faktiskt bättre än orginalet då jag märkte att dom plattorna vart väldigt varma och ibland stängde av sig på sommaren tex. Nu sitter induktionsspolarna i en egengjord box i plast och med kylfläktar plus att själva styrkorten sitter i ett separat elskåp med kylning även där. Det hela är ett ganska overkill projekt som jag fortsatte med mest för skojs skull!

Dock är ju allt detta förgäves nu när jag hittat denna nya platta utan styrelektronik =P Men det skadar inte att ha kvar denna jag byggt då ja precis börjat spåna på ett bryggverk så då kommer min dubbla 4kW induktionsplatta fungera ypperligt till koket då den fungerar bra att bara stå på max effekt!

"Give a man a beer waste an hour, learn a man to brew waste a lifetime"

"Give a man a beer waste an hour, learn a man to brew waste a lifetime"

Sv: PID-kontroller och induktionshäll?

Rapportera gärna  hit om hur det har gått - gärna med bilder om det är möjligt. Jag har själv inte plattan utan har bara sett bilder på och läst om den och ombyggnadsprocedurerna i den tyska tråden.

Det finns flera svenska trådar om den här plattan men ingen hittills, såvitt jag vet, som beskriver PID-kontroll etc.

På en del av bilderna jag sett verkar det som att de fyra kablarna till kretskortet från potentiometern är anslutna till kretskortet med en MOLEX-kontakt. Om det är så behöver man kanske inte kapa några kablar utan bara dra ur den och sätta in en från sin egen apparatur istället.

8 Senast ändrad av tomax (2014-02-14 22:20:18)

Sv: PID-kontroller och induktionshäll?

Absolut gör jag det! Ska lägga upp lite bilder på det jag har nu med, blir nog att starta en egen tråd om hela projektet sedan när det sätter fart! Det är än så länge bara research och letande av material men till våren ska det köpas grejer och byggas smile

Det blir troligtvis ett BCS-460 system som styrning!

Jag är lite som Derrin beskriver här: https://www.brewershardware.com/automation.html

"For a lot of home brewers, myself included, building your own home brewery and then tinkering with it is almost a bigger hobby than brewing the beer. The fact that it just happens to produce outstanding beer is just a happy coincidence. "

"Give a man a beer waste an hour, learn a man to brew waste a lifetime"

Sv: PID-kontroller och induktionshäll?

Hej. Ny medlem här, undrar hur det går med induktionsplatta och pid styrning? Håller på och labbar med lite liknande saker, fast jag försöker pud styra en tryckkokare. Men PID regleringen har jätte svårt att klara av att auto tuna sig när det är sådan efter släpning i den keramiska kokplatta. Försöker nu styra med en 0-2 bars tryckgivare istället, men det är samma problem. Skulle vara intressant att komma över en induktionsplatta som går att direkt styra... Mvh C

Sv: PID-kontroller och induktionshäll?

CandyMan skrev:

Hej. Ny medlem här, undrar hur det går med induktionsplatta och pid styrning? Håller på och labbar med lite liknande saker, fast jag försöker pud styra en tryckkokare. Men PID regleringen har jätte svårt att klara av att auto tuna sig när det är sådan efter släpning i den keramiska kokplatta. Försöker nu styra med en 0-2 bars tryckgivare istället, men det är samma problem. Skulle vara intressant att komma över en induktionsplatta som går att direkt styra... Mvh C

Strunta i autotuning och försök lära dig hur man ställer in en pid istället, det är inte så svårt . Autotuning är bla ibland och ibland inte lämpligt alls.
mycket sällan jag använder det, men det beror kanske på mitt yrke där jag rätt ofta använder regulatorer.

Sv: PID-kontroller och induktionshäll?

Det har flutit en hel del öl i kranarna sedan den här tråden startades. Här är en tråd i ämnet.

http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. … ilit=hendi

Jag har dock inte sett något exempel på att man använt en "vanlig" PID-regulator.