Dåligt dykrör

Köpte följande nyligen https://shop.humle.se/utrustning/matnin … mm-12-fpt.

Kan nu konstatera att det är en misslyckad konstruktion som svetsfri. Den har två medföljande packningar som väl är tänkta som tätning men den läcker genom gängorna. En sån här koppling ska ha en fast del där packningen sitter och ansluter mot väggen i kärlet och tätar på så sätt. Inte bara brickor, muttrar, packningar och utan fast fläns så att vätska/gas kan smita ut via gängorna.

Sv: Dåligt dykrör

Hej Björn!

Tråkigt att höra att du inte är nöjd med våran produkt.

Jag håller med om att produkten hade fungerat bättre om det fanns ett spår för o-ringen på utsidan av kopplingen, precis som det finns i muttern på insidan. Personligen har jag fått produkten att täta bättre om man skippar brickan på utsidan och har o-ringen direkt mellan kopplingen och kärlets yttervägg. Annars tror jag att lite gängtejp kan lösa dina problem.

Hör av dig till info@humle.se så kan vi självklart skicka en rulle utan extra kostnad!
Och skulle det mot förmodan fortfarande läcka så ser vi till att lösa problemet på något annat sätt.

Med Vänliga Hälsningar,
Henrik A

Kundtjänst på Humlegårdens Ekolager

https://shop.humle.se/

Sv: Dåligt dykrör

Henrik A skrev:

Jag håller med om att produkten hade fungerat bättre om det fanns ett spår för o-ringen på utsidan av kopplingen, precis som det finns i muttern på insidan. Personligen har jag fått produkten att täta bättre om man skippar brickan på utsidan och har o-ringen direkt mellan kopplingen och kärlets yttervägg. Annars tror jag att lite gängtejp kan lösa dina problem.

Hör av dig till info@humle.se så kan vi självklart skicka en rulle utan extra kostnad!
Och skulle det mot förmodan fortfarande läcka så ser vi till att lösa problemet på något annat sätt.

Nu har jag ju returnerat produkten och löst mitt problem på så sätt.

Bara ytterligare ett spår för o-ring hjälper inte eftersom det inte korrigerar grundfelet som endast här skulle kunna lösas genom att svetsa/löda fast brickan.

Den här produkten är egentligen ett dykrör med en hangänga som är avsedd att skruvas en hongängad nippel eller t-rör etc.. Sedan har ni (eller er leverantör) kompletterat med en mutter med ett spår, en bricka och två o-ringar och trott att detta skapar en fungerande svetsfri koppling för ett hål i en tunn kärlvägg.

Detta är dömt att misslyckas eftersom dykröret saknar en tillräckligt stor fast fläns som kan trycka o-ringen på plats mot kärlväggen. Med fast fläns tätar en o-ring. Med endast lösbricka kryper vätskan/gasen ut via gängorna i hålet i brickan. Utan bricka med o-ring från utsidan medför avsaknaden av fläns att man knappast kan dra åt utan deformering av o-ringen.

Nödlösningen med (mycket!) gängtejp kanske kan få temporärt stopp på läckaget men man säljer inte produkter som kräver nödlösningar för att eventuellt fungera.

Eftersom ni kan sälja produkten med annan mer korrekt specifikation blir inte Sverker Olofssons soptunna aktuell.