Extrem imperial stout. Muscovado och champagnejäst i sekundären.

Jag och min bryggarbroder planerar att brygga en extrem imperial stout  genom att i sekundären tillsätta mörkt muscovadosocker, champagnejäst och ekspån. Ursprungsölen kommer förhoppningsvis att hamna runt 10% och vi tänker använda halva batchen till det här experimentet. Målet är att ölen ska jäsa upp till 16%.  Inspirationen kommer från öl som Tokyo, Mikkeller Black och Dark Horizon.

Jag har några funderingar dock som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att klara ut. Dels vet jag inte riktigt hur jag ska räkna på sockermängden och dels vet jag inte hur man doserar champagnejäst. Beersmith verkar inte heller förstå att socker mer eller mindre jäser ut helt och hållet. När jag adderar socker till receptet ökar inte bara OG utan även FG och det borde det väl egentligen inte göra eller?

För övrigt vet jag inte heller hur man ska kunna mäta alkoholhalten. Kan man ta OG och FG på ölen innan sockret adderas, göra samma sak efter att sockret tillsatts och sedan addera alkoholprocenten?

Jag är tacksam för alla idéer och synpunkter.

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

Sv: Extrem imperial stout. Muscovado och champagnejäst i sekundären.

Ett tips är WLP099 som bör klara jäsningen utan champagnejäst. Jag har gjort något liknande som hamnade på 14,3% med bara den jästen. Så här i efterhand hade jag nog ökat på karamellmalten till 10% (från 5%) då mitt FG på 1,020 kändes för lågt på en sådan här öl. Champagnejäst har en tendens att jäsa ut mycket torrt och känns därför tveksamt i samanhanget, i alla fall enligt mig.

En sådan här öl behöver tid för att bli bra så räkna med minst två års lagring innan det är dags för ett smakprov. Troligen är den ännu bättre efter fyra fem års lagring.

Räkna med att sockret jäser ut helt så är det enkelt att räkna fram ett teoretiskt FG och procenthalt.

Som jag skrev i et inlägg på SHBF:s forum
Socker ger 386 Öl/kg.
Dvs ett gram socker/liter ger 0,386 "punkter" på SG.
Sedan är det bara räkna på hur mycket socker/liter ni lägger till.
Antalet punkter multiplicerat med 0,13125 ger det extra alkoholtillägget i volymprocent.

Tack för upplysningarna. Weinkeller, vi är lite sugna på champagnejäst för att få till stånd något slags hybrid mellan öl och vin. För torr är ju förstås inte kul om den blir, men lite vinös smak gör inget. Jag vill minnas att de första versionerna av Dark Horizon jästes med först alejäst och sedan någon form av vinjäst.

Hoppsan! Spam i tråden.

Hej,
Lyfter en gammal tråd då denna var enda jag hittade som nämnde lägga i muscovado i sekundären, jag funderar på nödvändighet att desinficera detta.
Jag tänkte lägga i muscovado och vaniljpulver och sist rom i sekundären i en porter/stout. Då jag vill lägga i rommen alldeles innan flaskning, ska jag koka ihop vaniljen och sockret som man gör en sockerlag eller kan jag bara slänga i det i jäshinken?
Alkoholen på min ligger strax under 8%

Jag skulle nog koka muscovadon med lite vatten och blanda i.

Låta vanlijen dra i rommen=tinktur.  Blanda i så det blir bra i samband med flaskning.  Nu lär det vara så att vanilj har den egenskapen att smaken avtar efter en viss tid. Jag har inte provat själv. Där kanske man måste ta viss höjd för det? Sök på det för säkerhets skull.

Perwaste skrev:

Jag skulle nog koka muscovadon med lite vatten och blanda i.

Låta vanlijen dra i rommen=tinktur.  Blanda i så det blir bra i samband med flaskning.  Nu lär det vara så att vanilj har den egenskapen att smaken avtar efter en viss tid. Jag har inte provat själv. Där kanske man måste ta viss höjd för det? Sök på det för säkerhets skull.

Ja, vaniljen ska tydligen avta (tror det gäller när man tillsätter det i koket?), i en sekundärjäsning ska den hålla bättre men några säger den kan ge en unken doft efter typ 3 månader. Så tänkte köra över en del av ölet i en separat hink å bara där tillsätta vaniljen... och rommen då det nog är som du säger bäst att göra en ”tinktur” på det.