1 Senast ändrad av Stuffert (2018-11-08 18:33:10)

Förslag på nya recept

Hej!
Mitt första inlägg blir på resande fot mest pga att jag har tråkigt och har dålig fantasi. Jag har sökt runt på diverse sajter och läst recept men det finns inget jag riktigt fastnar för. Är en skapligt ny bryggare men har skapligt bra koll ändå. Nu tänkte jag som så att ni med eran stora kunskap kunde få leka lite med recept utifrån givna regler. Dvs de maltsoter och humle jag har hemma (som jag kommer ihåg).
De maltsorter jag har är bland annat (har mer men dessa finns ganska mycket av)
Pale ale
Munich
Pilsner
Vienna
CaraPils
Carared
Crystal 60
Melanoidin
Carahell
Chocolate malt
Brown malt (Simpsons)
Flaked wheat

Humle har jag lite slattar men dessa finns ganska gott av:
Amarillo, Citra, cascade, Saaz, Spalter select, Nugget, EKG, Fuggle.
Nu skulle jag vilja ha några sjysta recept som ni skulle göra med dessa ingredienser. Jag gillar det mesta i ölväg så inga hinder där smile Jag brukar mest brygga 10-12 liters batcher men det går ju alltid att ändra storleken på recepten om ni skriver större eller mindre.
Mvh Staffan

Sv: Förslag på nya recept

Lager, ale?

Jo det är klart man kan göra både lager och ales. Jag har mest gjort IPA's förut och skulle egentligen bara vilja se vad ni skulle göra med dessa ingredienser. Man kan ju slänga ihop en ipa med pale ale och lite carahell samt lite humle. Jag var mer ute efter om ni hade några roliga recept ni testat innan smile

4 Senast ändrad av Perwaste (2018-11-09 16:52:11)

Har det inte huvudet just nu, men jag brukar ta säsongens första lager med mest viennamalt, müncher på det, samt lite melanoidin och chokladmalt, men humla den med Cascade och Citra. Lite lagom lätt. Någon slags egen variant av wienerlager kanske, men med citrus.

Brukar landa in Ibu på 22,
16 i Ebc,
och ca 5,8 % Abv.

Kan det vara något?

Det lät inte alls dumt! Adderingen av chokladmalten hade jag nog inte gett mig på utan förslag. Får ta och testa det framöver! Tackar smile

6 Senast ändrad av Perwaste (2018-11-12 12:01:58)

För 23 l i hinken såg det ut så här:

4,5 kg vienna
700 g münchner
120 g melanoidin
50 g mörk chokladmalt

20 g magnum 10,2 %a  60 min
20 g citra          12,6%a  10 min
20 g cascade     5,1%a  10 min
10 g citra                           0 min
10 g cascade                    0 min

Wlp 830 som jäst.

I all enkelhet, titta, anpassa och justera efter behag :-)