Gelantin problem cider

Hej!

Ny här på forumet. Provat att göra cider på äpple för första gången.
Allt funkar bra, 15 liter jäst från 55 - 05 på ca 4 veckor med ciderjäst.
Gjort en omtappning och blev av med ca 1,5 l bottensats. Vill jäsa ut helt och sen tappa på flaska och kolsyrejäsa den vägen.
Tycker dock musten är alldeles för grumlig. Den är gul, orange och man ser inte igen den. Tror inte det är jäst mer att det är små små bitar av äpple och skal.
Prövade att tillsätta gelantin för 4 dagar sen och kallkrashade därefter.
Får en klarare must men också problemet att skum och vissa jästpartiklar flyter ovanpå.
Merparten ligger dock på botten eller i dess närhet.
Är det normalt med skum och jästpartiklar på ytan trots gelantin och kallkrasch?
Gjorde jag något fel? Kan jag filtrera bort det?
Kolsyra läste jag kan ställa till det i kombination med gelantin?
Skulle det funka att använda pektolas om pektinet ställer till det?
Tacksam för input och lösningar.

Sv: Gelantin problem cider

Nja... du tillsatte snarare gelatin, och "snabbkylde" vätskan.
Det där görs av kokta tånaglar av djur (klövar, etc.). Inte särskilt apitligt.

3 Senast ändrad av Kockfan (2018-11-04 13:14:17)

Castor skrev:

Nja... du tillsatte snarare gelatin, och "snabbkylde" vätskan.
Det där görs av kokta tånaglar av djur (klövar, etc.). Inte särskilt apitligt.

Trodde snabbkyla var desamma som kallkrascha?
Gelantin görs av bindväv från gris och nöt. Hud och ben, inte tånaglar eller klövar.
Allt som används ska vara livsmedelsgodkänt av vetrinär.

Du är rätt ute när du resonerar om pektin.

Det är pektinet som är boven i dramat. Inte någonting som påverkar smaken, men om man vill ha det klart får man vänta länge. Nu ska ju iofs cider gärna vila till sig ett halvår ändå.

Nästa gång sätter du i pektolas när musten har rätt temp (beroende på om du t ex pastöristerat eller inte), och så jästar du dagen efter.

När det jäst en två-tre veckor tappar du om cidern och låter stå svalt/kallt ett par veckor. Då blir det klart och fint.

Sedan sockerlag om du vill ha kolsyra i (eller tvångskarbonering), eller bara flaskning om du vill ha den stilla.

Perwaste skrev:

Du är rätt ute när du resonerar om pektin.

Det är pektinet som är boven i dramat. Inte någonting som påverkar smaken, men om man vill ha det klart får man vänta länge. Nu ska ju iofs cider gärna vila till sig ett halvår ändå.

Nästa gång sätter du i pektolas när musten har rätt temp (beroende på om du t ex pastöristerat eller inte), och så jästar du dagen efter.

När det jäst en två-tre veckor tappar du om cidern och låter stå svalt/kallt ett par veckor. Då blir det klart och fint.

Sedan sockerlag om du vill ha kolsyra i (eller tvångskarbonering), eller bara flaskning om du vill ha den stilla.

Tack för bra förklaring.
Jag gillar ju en klar cider.
Går det att tilsätta pektolas nu i efterhand?
Smaken är bra, kan behövas sötas något men det gör jag med ojäsbart socker i samband med kolsyrejäsningen på flaska.

Om jag minns rätt tycker tillverkaren att pektolas fungerar bäst innan jäsningen kommit igång.

Det är enzym som bryter ned pektinet.  Jag vet inte om man kan chansa att röra i det försiktigt i efterhand. Man ska nog inte skvalpa så mycket bara så att man i onödan syresätter cidern.

Isf antar jag att man måste låta det stå någon vecka för att låta nedbrytningen verka? Kanske någon annan skribent på forumet vet bättre om den saken.

Perwaste skrev:

Om jag minns rätt tycker tillverkaren att pektolas fungerar bäst innan jäsningen kommit igång.

Det är enzym som bryter ned pektinet.  Jag vet inte om man kan chansa att röra i det försiktigt i efterhand. Man ska nog inte skvalpa så mycket bara så att man i onödan syresätter cidern.

Isf antar jag att man måste låta det stå någon vecka för att låta nedbrytningen verka? Kanske någon annan skribent på forumet vet bättre om den saken.

Beställde pectolas idag för att testa.
Tänkte prova i en liten batch först och testa.
Köpte även lactos för att eftersöta utan att tillföra mer jäsbart socker.
Återkommer med resultatet om nån vecka.

Uppdatering.
Beslöt att inte ha i nån pectolas och se vad som händer.
En vecka ca har gått och cidern har klarnat helt. Allt sediment är på botten.
Tappade om till rengjord ny jäshink och tillsatte lactosen. Rörde ut i en liten mängd först för att få bra blandning.
Tilför lite sötma men cidern blev framförallt mindre torr.
Nu ska det primas och flaskas om nån dag.
Tänkte prova med 6gram/ liter. Räcker det?

9 Senast ändrad av Perwaste (2018-11-13 09:35:33)

Du ser, ibland är tålamod en av de viktigaste metoderna i processen  big_smile

Jo, det är nog den sockerdosen jag brukar ha, 6-7 g/liter. Då får man det bra kolsyrat. Tror jag haft 8 g också någon gång, man får testa sig fram till det man tycker är bäst.

Du kan ju ta några flaskor och ha en annan dos i dem jämfört med resten?

Perwaste skrev:

Du ser, ibland är tålamod en av de viktigaste metoderna i processen  big_smile

Jo, det är nog den sockerdosen jag brukar ha, 6-7 g/liter. Då får man det bra kolsyrat. Tror jag haft 8 g också någon gång, man får testa sig fram till det man tycker är bäst.

Du kan ju ta några flaskor och ha en annan dos i dem jämfört med resten?

Ja man påminns varje dag om tålamodet gällande detta.
Tack för bra tips!
Testar ett par flaskor med 8 g för att önskvärt resultat.
Kommer när dessa lagras att sätta en ny sats. Har tillgång till vinteräpplen och vill ev. smaksätta med hallon och mango.
Vet inte hur jag ska gå till väga. Hel frukt i bitar eller pellets?
I hela jäsprocessen eller bara en begränsad tid?

11 Senast ändrad av Perwaste (2018-11-14 19:13:42)

Jag har inte testat med annan frukt i cider.

Men i mjöd har jag haft i krusbär med lyckat resultat.

Finns det som du vill ha  i i pellets?

Sök lite på det där med frukttillsatser. Utan att ha kollat djupare tror jag att jag skulle sätta igång cidern som vanligt, men efter en sådär 3 dagar eller så häva i frukten . Den skulle jag isf pastörisera i ugnen innan den åker i.

Man kommer att öka sockerhalten en aning, så man förlänger ju jästiden en del.

Det finns trådar även i det här forumet om extra smaksättning av mjöd, vin och annat, kolla dem. Jag vet inte hur man ska tänka om doseringen. Jag har själv haft hjälp av de trådarna.

Perwaste skrev:

Jag har inte testat med annan frukt i cider.

Men i mjöd har jag haft i krusbär med lyckat resultat.

Finns det som du vill ha  i i pellets?

Sök lite på det där med frukttillsatser. Utan att ha kollat djupare tror jag att jag skulle sätta igång cidern som vanligt, men efter en sådär 3 dagar eller så häva i frukten . Den skulle jag isf pastörisera i ugnen innan den åker i.

Man kommer att öka sockerhalten en aning, så man förlänger ju jästiden en del.

Det finns trådar även i det här forumet om extra smaksättning av mjöd, vin och annat, kolla dem. Jag vet inte hur man ska tänka om doseringen. Jag har själv haft hjälp av de trådarna.

Tack för tipsen!
Läst en massa trådar bäde här och på andra forum. Mycket att experimentera med framöver.
Jag har tillgång till både fryst frukt och pellets.
Blir som du skriver att slänga i frukten efter några dagar efter jäsningen påbörjats.
Lite sugen på att testa en liten batch med humle och alejäst också.
Blir definitivt minst en sats cider till i år.

Hur gick det med cidern du smaksate med hallon? Nyfiken!