Nybörjare på cider

Pressat must av mina egna äpplen, med hjälp av en råsaftcentrifug. Har silat av den ett par gånger och tänkt försöka mig på att göra lite cider.
Köpt Cider&Mead och nu blev jag ”oklok” skall detta tillsättas i musten direkt och sedan jäsa?
Räcker det sen med att tappa på flaska och tillsätta ”lite” socker för att få det kolsyrat?

Sv: Nybörjare på cider

Har du kommit igång redan?

Vad är "Cider & Mead" för någonting? Jäst?

Det är väl en rätt bra sammanfattning annars ayt man sätter till jäst, låter jäsa ut, och sedan lite socker när man flaskar för att få kolsyran.

Men, sen lommer ju snitsandet om man vill få ut lite mer.... smile

Jag brukar pastöristera det hela genom att hålla 80 grader i tio minuter.  Då är det bara den tillsatta jästen som jäser och incenting annat.

Sedan brukar jag hälla i ett enzym, Pectolas, som bryter ned pektinet i musten. I slutänden blir det en must som blir klar. Det görs direkt efter nedkylning av musten.

Dagen efter åker jästen i. Nu har jag petat i jästnäring för att få en jämnare och stabilare jäsning.

Efter en sådär två veckor är det dags att tappa om eftersom vi inte vill ha kvar de sedimenterade fruktresterna kvar längre.

Efter detta kan du gärna glömma bort hinken ett par två tre månader.

Och så flaskningen, så som du beskrev den. Och glömma bort dem igen ett par två tre månader. Ev vid tillsatsen peta ned lite mer jäst för att vara säker på att få en flaskjäsning.

I all enkelhet är detta vad jag gör.

Hejsan
Är med nybörjare i ämnet.
När ska man avbryta jäsningen på en äppelcider , vill ha den halv torr till torr.
Läste i någon tråd att fg 1008 ger lite sötma i cidern.
Vill kunna prima den för kolsyra i partyfat.
Råd och tips mottages med tacksamhet
Göran

Det är  många saker som skapar smaker, kvarvarande socker är en del av det.

https://www.bjcp.org/2008styles/ciderintro.php

Där står det lite om fg och klassificering.

Sen kommer det där med syra/syrligjhet till.

Smaka på en liten skvätt så får du en uppfattning om det.

Nu har jag själv ingen erfarenhet av att stoppa jäsningen, men hur tänker du göra det?

Nybörjare fråga
Kan pectolas tillsättas under jäsning eller när jäsningen börjar bli klar för att få brygden klarare?
Eller skulle den tillsättas innan jäsningen?
Det känns som jag borde läst på lite mer innan jag satte igång jäsningen.

6 Senast ändrad av goran.jon (2018-10-02 20:17:53)

Perwaste skrev:

Nu har jag själv ingen erfarenhet av att stoppa jäsningen, men hur tänker du göra det?

Tänkte låta den bli rätt torr och hoppas på att det funkar att prima den på flaska sen.
Som nybörjare får man ta allt som lärostudier

goran.jon skrev:
Perwaste skrev:

Tänkte låta den bli rätt torr och hoppas på att det funkar att prima den på flaska sen.

Finns det socker kvar så kan du inte flaskjäsa, det resulterar i bomber eller dålit resultat i bästa fall.
Jäs ut helt, tillsätt ojäsbart socker och flaskjäs sen.

goran.jon skrev:

Nybörjare fråga
Kan pectolas tillsättas under jäsning eller när jäsningen börjar bli klar för att få brygden klarare?
Eller skulle den tillsättas innan jäsningen?
Det känns som jag borde läst på lite mer innan jag satte igång jäsningen.

Pectolas sätter man i dagen före man har i jästen.

Men, jag hade själv i det när jag gjorde mjld, och jäsningen varit igång länge. Det var i samband med frukttillsats. Då fungerade det bra.

Tror ändå att det är att det som regel är att föredra att ta det före jäsningen.

Toffeln skrev:

Finns det socker kvar så kan du inte flaskjäsa, det resulterar i bomber eller dålit resultat i bästa fall.

Men hur ska man kunna flaskjäsa om man tillsätter ojäsbart socker?

Perwaste skrev:
Toffeln skrev:

Men hur ska man kunna flaskjäsa om man tillsätter ojäsbart socker?

Söta drycken med ojäsbara sockerarter och kolsyrejäs med förjäsbart socker.

goran.jon skrev:

@Toffeln  Jaha, då är jag med. Jag baserade frågan på ovanstående, att cidern skulle vara torr. Då behövs inget smaksättande icke förjäsbar smakgivare.

Bara att prima som vanligt vid flaskning.

Perwaste skrev:
goran.jon skrev:

@Toffeln  Jaha, då är jag med. Jag baserade frågan på ovanstående, att cidern skulle vara torr. Då behövs inget smaksättande icke förjäsbar smakgivare.

Bara att prima som vanligt vid flaskning.

Givetvis, jag tolkade frågan som att vid sg 1.008 tänkte goran.jon prima och smälla på kapsylerna i förhoppning att få kolsyra vid 1.008, trots de fakto att cidern fortfarande jäste.
Är det färdigt och man är nöjd så behövs naturligtvis ingenting annat än vanlig primning för kolsyran.

Hjälp! Tänkte lägga i en påse på 20g SafAle F-2 i en 20L färdigt jäst och omtappat äppelcider. MEN fick syn på texten på påsen 2-7g/hl. Fattar som att hl=100L. Då är ju en påse på 20g gigantiskt mängd. Undrar om jag har tänkt helt galet? Tanken var att budeljera direkt efter men i anvisningarna sägs att man ska vänta. Någon som kan råda mig?