1 Senast ändrad av Reastart (2018-09-20 18:30:26)

Imperial IPA, första ”egna” recept

Har bryggt två öl med lilla köksbryggeriet, första smakade riktigt bra (deras IPA), andra jäser nu (Stigberget-klonen).

Detta har gett blodad tand och jag har nu börjat skissa på mitt första ”egna” recept, en Imperial IPA med en tilltänkt alkoholhalt på 8%, en batch på ca 4 liter.

Har knyckt maltbasen från ett befintligt recept optimerat för just lilla köksbryggeriet-upplägget; vetemalt, carared, havregryn och spraymalt. Tänkte börja laborera med malt vid ett senare tillfälle, därav en maltbas med spraymalt, tycker det funkat utmärkt hittills.

Humlen vill jag å andra sidan laborera med. Hade tänkt använda Simcoe, Centennial och Mosaic, enligt schemat;

60 min Simcoe 15-20 g
20 min Simcoe 5 g, Centennial 5 g, Mosaic 5 g
0 min Simcoe 5 g, Centennial 5 g, Mosaic 5 g

Sedan torrhumla med 10-15 g Simcoe.

Tänkte jäsa med Us-05.

Finns det hopp om projektet? Något jag bör tänka på, något som är helt off? Min främsta tanke är; är humlenivåerna alldeles upp åt väggarna? Det känns som ganska mycket humle, men vill upp på en IBU runt 70-80, därav den stora bittergivan.

Tips och tricks mottages gärna.

Sv: Imperial IPA, första ”egna” recept

Ser inga direkta problem mer än att jag först missförstod dina humlegivor, man brukar skriva den tid humlen kokas.

70-80 ibu är inga problem, skulle nästan säga att det är i underkant. Jag tycker du ska köra med det & se hur det blir för att sedan justera till nästa gång om du vill.

Tips: Gör allt för att hålla bort humlen från jäshinken när du flyttar över den kylda vörten till jäshinken. Försök att få ölen drickbar så fort som möjligt för att bevara smak/arom från humlen (låt inte ölen ligga i flera veckor utan någon anledning)

3 Senast ändrad av Reastart (2018-09-20 18:27:48)

Tack gör tips. Det här med att hålla undan humle från jäshinken var något jag upptäckte nu med Stigberget-klonen, trots att jag silade noga blev det en del som följde med ned i jäskärlet. Är det en idé att sila det dubbelt, då det kommer vara än mer humle i denna vört? Jag menar sila över i ett desinfekterat kärl, innan jag silar ned i jäskärlet?

Och, finns det något sätt att uppskatta mängden bortkokat vatten? Med Stigberget-kolnen startade jag vörtkoket med totalt 5 liter och hamnade ganska långt under 4 liter. Gjorde ett överslag på tid kontra bortkok och funderar på om jag ska ha totalt 5,5-6 liter i denna bryggning.

Du kokar vatten i en timme sedan mäter du hur mycket som kokat bort.

Jag brukar låta humlen som följer med i kärket efrer kok följa med, kör en bazooka som filtrerar det mesta. Jag orkar inte labba med silar osv. humlen hamnar på botten ändå. Torrhumling görs bäst i strumpor vad jag förstått för att inte spridas runt i ölen.

Du behöver inte sila dubbelt. Jag använder en silduk som de säljer här på humle & den stoppar det mesta utan större problem. Det finns många metoder så du får fundera ut vad som fungerar för dig & din utrustning.

Bortkoket vet jag inte mycket om då jag går på erfarenhet från mina egna bryggningar. Du kan ju räkna med liknande bortkok som din tidigare bryggning.

6 Senast ändrad av Reastart (2018-09-21 18:22:27)

Tack igen för kommentarer.

När jag lade in receptet i en sådan receptkalkylator träffar jag alkoholhalten perfekt, men med mina tänkta humlegivor sticker IBU iväg upp mot 160-180? Är inte främmande för att landa på en IBU runt 80-100, men uppåt 180 känns lite väl aggressiv beska.

Gör jag en kalkyl utifrån milligram humle*alfastyrka*effektivitet/vörtvolym landar enkom bittergivan på IBU 148 (extraktionseffektiviteten ligger då på 30). Också högt med tanke på att det ska i ytterligare humle (lika mycket) under koket.

Missar jag något i kalkylerna? Något som drar ned IBU under resans gång? Hur pålitlig är kalkylenformeln i ovan exempel? Kan tänka mig att det inte rör sig om en exakt vetenskap, men en fingervisning?

PS. Detta räknande och filande och fnulande är verkligen fruktansvärt roligt. DS. smile

De senare givorna ger inte så mycket beska. Desto senare givor desto mer kan man ösa i utan att ge mer än arom och smaker.
Jag använder program när jag räkmar ibu men ser till så det mesta hamnar mellan 40 och 15 minutersgivan, en hyffsad 60 minutare för att komma upp i beskan och om det är något som ska osa humle så tillsätter jag ordentligt vid ca 1 minut/torrhumlar.

Räkna ibu/sg ration för din öltyp.

8 Senast ändrad av Reastart (2018-09-21 18:56:10)

Landar på 1,6 i IBU/Sg ratio, vilket enligt guiden jag hittade var högt för en Imperial IPA. Drar jag ned bittergivan med 5 g, till 15 g, landar jag på ett ratio som lyder 1,1, då med en estimerad IBU på 96 (önskvärt IBU/SG ratio för ölsorten var runt 1,2). Är det rimligt att tro att slutprodukten då skulle ligga runt 100, samt att den är hygglig balanserad, med tanke på om de senare givorna ger i alla fall lite beska?

Jag använder tinseths formel & har aldrig haft några bekymmer med beskan. Jag brygger iofs 20L åt gången så det är enklare att upskatta än vad det är i ditt fall.

https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/

Jag har bryggt DIPA med drygt 250 teoretisk ibu utan att beskan blev ett problem. Det finns väldigt många delar som påverkar den upplevda beskan tex humlesort, jäsning. Enligt min egen erfarenhet så betyder inte det teoretiska ibuvärdet så mycket som man tror när man brygger alkoholstark öl.