Servera IPA från fat i karaff på bröllop

Hej, jag fick dessvärre gusher effekt i allt öl tappat på flaska till bröllopet. Har inte tid att brygga nytt. Mitt hopp står till de 40 liter som står och jäser nu i jäshinken och som jag tänkte tappa på corneliusfat och ha i baren. Är det någon som provat att strax innan servering fylla 1,5 liters kannor (eller annan storlek?) från fatet och servera på borden? Jag tycker om kolsyra. Hur länge har ert öl hållt sig kolsyrat då i kannor? Ska jag satsa på en viss form eller storlek på kannorna? Något annat att tänka på?

Sv: Servera IPA från fat i karaff på bröllop

Aj då! Har du listat ut orsaken till dina gushers? Smakade det bra, fanns det kolsyra kvar i resterna? Jag antar att du flaskjäst, har du kolsyrat faten medelst sockerlag också?

Om det nu är en överkolsyrning går det kanske att pysa ut lite i god tid innan. Jag kör själv bara med flaskor, så jag vet inte riktigt hur man gör det.

Om det nu är samma saker som sker från fat är det ju lite tråkigt om det också skulle bli skumfontäner menar jag.

Som så sett, att ha det i tillbringare är väl en bra idé. Om det är väl kyld dryck borde det funka. Men hellre fylla på kannorna någon gång mer, än de får stå och bli rumsvarma med sitt innehåll.

Nä, jag vet inte riktigt. Har bryggt i något år och alltid funkat kanon, både flaskjäst och på fat. Nu hade jag bryggt dels för att ha på flaska (de som nu är misslyckade), dela för att ha på fat (det som nu står och jäser och det fortfarande finns hopp om).

Det har varit på flaska 2,5 veckor nu. Inte säker på om infektion, men förmodligen. Alternativt för tidig tappning. Fontän när man öppnar. Har post ut och ska fortsätta försök med dwt. Allt är lite grumligt, kanske beror på att jag post ut kolsyra också. Vi får se.

Men jag tänker att det blir misslyckat och då är frågan vad jag ska göra med dwt på faten istället. Har ingen beer Gun, men kanske köpa det. Eller bara servera på kannor från faten.

Faten kommer jag kolsyra med kolsyra, inte sockerlag.

Bra tips, hellre mindre åt gången då!

Då känns det som att du är hemma med det som ska komma från faten.

Lite disigt ska det väl för övrigt vara om det nu är en välhumlad IPA.

Om du väldigt gärna vill ha flaskor vid bordet så kan du ju göra en enkel ghettoblaster som det kallas runt i forumen. Det behövs egentligen bara en slang från din tappkran som går ner i flaskan i botten, sen innan det har du dragit slangen igenom t ex den packning som används till vattenlåset. Denna packning trycker du emot flaskans öppning när du fyller upp flaskan, och genom att glänta lite på packningen kan du justera flödet. Har själv fyllt upp 90 flaskor till ett bröllop på just detta vis, det var en fruktöl så vågade inte flaskjäsa pga risken för gushers och bärinnehåll då jag haft det problemet innan
En bonus är också att man slipper bottensats för gästerna som oftast rynkar på näsan åt grumlig bottensats.

Jag byggde en ghettoblaster med slang och tätningen från jäsröret, fungerade inte! Jag lyckades knte hålla tätt i toppen.
Köpte en siliconpropp från mm eller humle istället. Den minsta storleken. Borrade ett 1.5mm hål parallelt med det stora hålet och stoppade röret från en flaskfyllare igenom proppen. Satte en slangstump på någon cm mellan röret och picknickkranen på fatet.
Detta fungerade utmärkt, 1.5mm hål släpper ut precis lagom kolsyra för ett lagom flöde och håller tillräckligt tryck för att slippa skum.
Finns beskrivet lite överallt och filmer på youtube om du vill ha mer info.

Okej, skumt, för det är just det sättet som fungerar för mig, man håller nere pluggen med fingrarna bara,man får väl reglera tappningstrycket lite grann, sen underlättar det alltid med så kall öl som möjligt. Men kan ju vara olika. Bara det funkar så.