1 Senast ändrad av Alriken (2018-07-05 08:52:05)

Flasktappning ej utläst öl (se film)

Jag har tappat öl på flaska och gjort allt som jag brukar göra. Trots detta, efrer 2,5 veckor på flaska, är det som en fontän när man öppnar flaskorna. Använde 5g socker per liter öl.

Jag kan se jästen yra omkring i flaskan, ingen egentlig bottensats. Kanske åker omkring pga all kolsyra.

Om detta handlar om att ölet ej varit utläst vid tappning, kan jag då reparera skadan genom att långsamt pysa ut kolsyra upprepade gånger?

Ölen, en IPA, har jäst först i drygt två veckor och sedan på flaska 2,5 veckor. Det har varit varmt, så säkert 25 grader.

Hoppas jag inte postade i fel forum.

2 Senast ändrad av Castor (2018-07-04 23:20:28)

Sv: Flasktappning ej utläst öl (se film)

Alriken skrev:

Jag har tappat öl på flaska och gjort allt som jag brukar göra. Trots detta, efrer 2,5 veckor på flaska, är det som en fontän när man öppnar flaskorna. Använde 5g socker per liter öl.

Jag kan se jästen yra omkring i flaskan, ingen egentlig bottensats. Kanske åker omkring pga all kolsyra.

Om detta handlar om att ölet ej varit utläst vid tappning, kan jag då reparera skadan genom att långsamt pysa ut kolsyra upprepade gånger?

Ölen, en IPA, har jäst först i drygt två veckor och sedan på flaska 2,5 veckor. Det har varit varmt, så säkert 25 grader.

För mycket kolsyra virvlar gärna upp bottensatsen, vilket i sin tur gör att kolsyran avgår lättare via dessa partiklar. Det blir en kedjereaktion...

Förutsatt att det inte är fråga om infektion, så kan du kyla flaskorna rejält, och sedan försiktigt lätta på kronkapsylen för att minska trycket. Skölj av, och tryck till kapsylen. Ställ sedan tillbaka flaskorna i dess normala förvaringsutrymme. Denna manöver kan behövas ytterligare en gång.

Vid en tredje manöver, så vet jag inte om kapsylerna åter sluter tätt. De kan då kanske behöva bytas ut, vilket är mindre bra, då du kommer att släppa in syre. Du riskerar då att förstöra ölet genom oxidering.

Om du får in cirka 50 flaskor i kylskåpet, så kan det nog ta två-tre dygn eller mer innan den överflödiga kolsyran till stor del har löst sig i ölet .

Jag har patentkork/bygel så jag pyser då ut och återförsluter. Så länge det pyser hoppas jag ingen luft kommer in.

Filmen visar att det kommer kolsyra från en massa små vita partiklar, inte jämt utspridda i ölen utan här och där. Det kanske är en infektion i alla fall.

Här är en bild också, och den ska då visa hur det kommer kolsyra i strid ström från de vita partiklarna, osymmetriskt utspridda i ölen.

Men hur smakar den?

Den smakar inte humle och gott som vanligt, utan har en annan smak som jag inte kan klassificera. Jag får försöka smaka igen och tänka efter, men tycker verkligen inte det är lätt att veta vad smaken ska associeras till. Men den smakar inte härligt blommig hemlig IPA som jag annars brukar få fram.

Jag tror inte jag sett detta fenomen tidigare att kolsyran kommer i strid ström från små vita partiklar i ölen, utan den är ju då jämt fördelad i hela ölen. Man kan normalt inte se att det kommer kolsyra från en viss partikel.