1 Senast ändrad av OlaOhl93 (2018-06-24 10:41:42)

Jordgubbsmjöd First Edition

I år testar jag mig på smakerna Rabarber, Jordgubbe och blåbär.

Jag har letat efter lämpliga recept på nätet men helt ärligt så tycker jag de låter väldigt tråkiga så jag tänker faktiskt komponera ihop ett eget recept!

Tillvägagångssättet är väldigt likt flädermjödet som jag bryggt nu 3 år i rad. Instruktionerna som följer är därför en snabb copy paste från flädermjödet men med några ändringar.
-------------------------------------------------------------
För i år är ingredienslistan för 8 liter följande:

1 kg Jordgubbar
1,2 kg honung
-3 citroner
-3 apelsiner
4 citronskals-halvor
4 apelsinskals-halvor

Jäst : Mangrove Jack’s  M05 Mead
----------------------------------------------------------------------------------------------
Utrustning:
1st 12l hink
5/6 jässtopp 10gr
Brygg rent! (Rengöring)
Oechslemätare
Mätglas
----------------------------------------------------------------------------------------------

Instruktioner (Ha alla ingredienser framme och all utrustning rengjord innan du börjar)

Steg 1. Grovmixa bären

Steg 2. Blanda ner bären med några liter ljummet vatten.

Steg 3. Häll över allt i jäshinken

Steg 4. Pressa citroner och apelsiner medans vattnet kyls ner
-    Spara skalen. Du kommer använda några av de senare.

Steg 6. Tillsätt 3kg honung och rör om så det löser upp sig.

Steg 7. Fyll på med vatten till 7 liter

Steg 8. Tillsätt saften från de pressade citrusfrukterna och fyll på med vatten till 8 liter totalt.

Steg 9. Tillsätt 2 st av citronhalvorna samt 2 st av apelsinhalvorna (Allihopa urpressade såklart)

Steg 10. Rör om i hinken så att allt gottar till sig och blandas.

Steg 11. Tillsätt passande mängd med jäst. Jag delade en påse på 3 hinkar (en påse var till 23 liter)

Steg 12. Mät med eran oechslemätare (hydrometer) och anteckna värdet (så ni kan räkna ut alkholhalten senare). Hade ett värde på 57!!

---------------------Locka igen och fyll vattenlåset till önskad mängd------Vänta 3 dagar---
Tänd ett ljus och be en bön till Kvaser, Dionysos, Bacchus och alla andra alkohol-gudar ni kan tänka er. Alternativt slakta en get utomhus (Skämt).

Steg 13. Sila ur citrusskalen med en sil (Rengör den innan och var noga så att du inte kontaminerar mjödet med något). Fyll på med ljummet vatten till 8l vid behov.

-----Locka igen och fyll eventuellt vattenlåset till önskad mängd----------Vänta 4 dagar--

Steg 14. Efter totalt 7 dygn gör du en mätning (Öppna locket och ta snabbt ett prov med en rengjord slev, stäng locket och mät sedan med din hydrometer i ett mätglas). Kalkylera alkoholhalten. Är du nöjd så tillsätt jässtopp och locka igen och låt stå några timmar tills fermenteringen upphört helt och jästen har sjunkit till botten.

Om du vill ha högre alkoholhalt lockar du igen och väntar ytterligare några dagar. Jag nöjer mig med 7 dygn, kanske max 10, eftersom jag inte vill riskera att alkoholsmaken tar överhanden.

Steg 15. Tappa ur mjödet och se till att inte få med något utav jästen eller gegget som ligger i botten av hinken.  Jag använde en hävert för att få upp allt men det är svårt att uppskatta vart geggan börjar i hinken så var väldigt försiktig.

Mitt råd är att låta mjödet vila ett par veckor eller en månad i kylen. På så sätt ser du till att all jäst sjunkit till botten och mjödet får tid på sig att mogna till sig.

Sv: Jordgubbsmjöd First Edition

Imorgon brygger jag detta mjöd, håller er uppdaterade på eventuella förbättringar inför nästa år.

Sv: Jordgubbsmjöd First Edition

Som med de övriga mjödproverna tillsatte jag saftblandning för att få någon smak i det hela.  Jag tillsatte dock fel extrakt och hällde i Jordgubb/Rabarb. samtidigt hällde jag i 350g extra honung för att få en sötma i det hela.
Skall låta geggan sjunka till botten och provsmaka imorgon.