1 Senast ändrad av Jenswenzel (2016-07-23 12:59:17)

Trubbel med Sodastream patron og trapetsadapter

Hej, jag kan se at andre har haft problemer med dette, men jeg har ikke fundet en løsning.
Jeg har købt adapter og regulator hos Humlegården, men det har ikke fungeret godt for mig, så jeg behøver lidt hjælp.
Da jeg skruede en 425 g Sodastream patron i adapteren synes jeg den åbnede meget tidligt og en del gas slap ud af ventilhullet. Da jeg havde skruet den helt i, vistes intet tryk på højtryksmanometret, og der kom ikke gas ud når jeg åbnede regulatoren.
Jeg forsøgte at tage patronen af, men den tømtes da helt for gas, med en mindre forfrysning af en finger til følge. Er det normalt at det ikke er muligt at tage en patron af, uden at den tømmes helt?
Hvad går galt? Er det fordi centerskruen har været justeret helt forkert?
Bedste hilsner
Jens Wenzel Andreasen

Sv: Trubbel med Sodastream patron og trapetsadapter

Ett alternativ kan vara att prova med ett annat fabrikat av patron istället för Sodastream, exempelvis AGA. Jag har hört att vissa har haft problem just med Sodastream-patronerna. Överdelen ovan gängan på patronerna kan se olika ut på de olika fabrikaten.

Gå in på tillverkarens hemsida www.adelov.com. Där finns länkar till hur man justerar in adaptern för olika fabrikat av 425gr patroner. Detta görs enkelt med den medföljande insexnyckeln.
http://www.adelov.com/bruksanvisning_tr … aptrar.htm

MYCKET bra text här!!! OBS!!!! Om ni är nybörjare på detta, så läs detta!

Tillverkare skrev:

Gå in på tillverkarens hemsida www.adelov.com. Där finns länkar till hur man justerar in adaptern för olika fabrikat av 425gr patroner. Detta görs enkelt med den medföljande insexnyckeln.
http://www.adelov.com/bruksanvisning_tr … aptrar.htm

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag hade samma problem som Jenswenzel. jag kopplade en trapetsadapter typ 2.3 till en sodastreamtub och gasen flödade utan att packningen kunde täta. Enligt tillverkarens uppgifter, skulle inga inställningar behövas för den här modellen, men det är fel. För att adaptern ska fungera med tuben som följer med Humlegårdens startkit, behöver den justeras. Gör så här: Skruven som sitter i ändan mot regulatorn, med insexfattning, skruvas ut och tas bort. Stick in en liten spårmejsel i hålet och skruva ut skruven som trycker mot kolsyretubens ventil, tills den är ungefär i nivå med packningen. Skruva sedan på adaptern tills den precis når packningen. Min adapter kärvade såpass, att jag behövde stryka på lite kranfett på gängorna och skruva fram och tillbaks några gånger med skiftnyckel för att sedan kunna skruva i botten med handkraft. Skruva på adaptern med fingerkraft precis så att den går emot packningen. Håll i adaptern, så att den inte rubbas i läget mot kolsyreflaskan. Skruva så in ställskruven tills den når kolsyreflaskans ventil. Skruva sedan försiktigt, tills det börjar pysa kolsyra. Ta bort adaptern från flaskan. Sätt nu tillbaks skruven med insexfattning. Skruva bara in så långt, att den har kontakt med ställskruven. Skruvar du in längre, följer ställskruven med och inställningen blir fel. Montera adaptern på regulatorn. När du sedan skruvar på flaskan på adaptern, hörs nu om allt är korrekt, ett pys av gas alldeles innan packningen tätar.