Varmt vid jäsning! Flytta jäskärlet?

Hej!

Jag bryggde min första sats öl igår (en IPA med US-05 jäst).

Det är ju otrolig högsommarvärme här på västkusten och vi har haft 30 grader de senaste dagarna. Tyvärr har det därför även blivit mycket varmt inomhus. Vi har 27 grader där jag jäser mitt öl(kallaste stället i huset) och det har nu jäst i ett dygn och det bubblar och har sig rejält.

Men jag mätte i garaget idag och där har jag cirka 22 grader vilket är en lite mer lämplig temperatur.

Vågar jag flytta jäskärlet till garaget, eller ska jag låta ölet fortsätta jäsa i den höga värmen?

En annan fråga; vad innebär det när någon skriver att ölet "jäst ut"?

Tacksam för snabbt svar!
Mvh

(Ber om ursäkt ifall jag postar i fel forum..?)

Sv: Varmt vid jäsning! Flytta jäskärlet?

Flytta ölen.

Egentligen lite varmt det med, men här gäller det att minska skadan av för hög värme.

Jäst ut, det är när det inte finns mer jäsbart socker för jästen att arbeta med. Det kan dock fortfarande bubbla i röret  men det är bara kolsyran som lämnar ölet. Har du skaffat en hydrometer? Om du mäter med någon dags mellanrum och värdet inte ämdrats är det utjäst.

Perwaste skrev:

Flytta ölen.

Egentligen lite varmt det med, men här gäller det att minska skadan av för hög värme.

Jäst ut, det är när det inte finns mer jäsbart socker för jästen att arbeta med. Det kan dock fortfarande bubbla i röret  men det är bara kolsyran som lämnar ölet. Har du skaffat en hydrometer? Om du mäter med någon dags mellanrum och värdet inte ämdrats är det utjäst.

Hej! Tack för svar!
Så ölen kan inte ta skada av den "snabba" temperatur förändringen?

Jag har skaffat mig en hydrometer, men jag tog ingen OG. Kanske inte är nödvändigt dock?

Den tar inte skada av den temperatursänkningen. Det tar ju trots allt ett tag innan massans energi strålat ut av sig själv. Dessvärre kan det nog ha varit för varmt liteför länge, men det märker du senare. Bara att köra vidare och ta erfarenheten med sig. Det kan ju bli bra också!

Näej, det är inte så viktigt att ha det ursprungliga värdet, OG. Det är ju liksom vad det är. Men det kan ju vara mer intressant om man vill pricka in när det jäst klart.

När du kommer igång med bryggandet lite mer blir det nog så att du mäter OG, sen vet du när det jäst klart, och då mäter du FG för att se att det inte blivit helknasigt och för att kunna räkna ut alkoholhalten. Eller så mäter du oftare för att följa gången på det hela.

Nästa gång du brygger kanske du kan titta lite på de olika jästerna för att se vilka temperaturer de jobbar bäst i. Då kan du anpassa bryggningen efter de förutsättningar som just du har.

Perwaste skrev:

Den tar inte skada.. text

Tack för svaret!
Vad är konsekvenserna av att jäsa i för hög temperatur?
Om det nu "jäst färdigt" eller som du skriver, redan varit varmt för länge, är det då någon mening i att flytta det?

En helt orelaterad fråga, men du skriver att man kan anpassa jäst efter förutsättningar.. låt oss säga att jag brygger efter ett recept. Gör jästen då stor skillnad att byta ut till något mer passande för värmen?

Ja, alla jäster har ett spann som passar bäst för just den jästen. Det ger smak åt det färdiga ölet.

Gå in på det olika jästerna och titta så ser du tillverkarens rekommendationer. Så har du också receptens utformning, där det oftst står angivet en ungerfärlig önskad jästemperatur. Det spretar från lagerjäster som kanske jobbar bäst mellan ca 9-12 grader, till alejäster som kandke vill ha mellan 16-22 grader, och vissa belgiska jäster som vill ha en sådär 24-26 grader.

Notera att detta är ett högst förenklat svar, det finns litteratur om det. Sök lite på forumen så får du mer underlag för detta.

Jag menar att om dina förutsättningar är att du kanske har en temp på 22 grader, så kanske det kan vara ide att hitta ett recept där det ingår en jäst som gärna jobbar där, eller för all del om det är 16 grader tar du en sån jäst. Humle.se har kommentarer om jästerna, och länkar till tillverkarnas sidor, med deras rekommendationer etc.

Och ja, flytta över ölen ändå.