1 Senast ändrad av daniellindsten (2018-05-08 10:49:31)

Humlegiva vid kokslut

Hej!

Mina första bryggningar kokade jag i en lånad 10l-gryta och då kylde jag i vasken. 0-givan la jag i när jag tog av grytan och flyttade den till vasken. Det tog ca 20 min att kyla. När vörten var ca 20 grader lät jag grytan stå en stund så gojset fick sjunka. Sedan silade jag den genom silduk ner i jäshinken.

Nu har jag köpt en 15l-gryta och byggt en kylspiral. Nu tar det inte så lång tid att kyla längre.

Hur är bästa sättet att göra med 0-givan? Hur länge bör 0-givan ligga i innan jag silar vörten? Ska den stå varm eller rumstempurerad? Hur gör man egentligen?

Mvh Daniel

Sv: Humlegiva vid kokslut

Jag hade lagt i 0-givan när jag stänger av plattan och låtit ligga tills jag kylt. Den kommer inte att påverka bitterheten märkbart.

hebbe skrev:

Jag hade lagt i 0-givan när jag stänger av plattan och låtit ligga tills jag kylt. Den kommer inte att påverka bitterheten märkbart.

Kommer den ta smak alls då? Tar typ 5 min att kyla..

Jo, det tar smak. Om du gör som tidigare, låt allt stå till sig någon halvtimme/timme eller mer.  Gojset till botten och smaken finns där.

Det låter som om du använder kottar? Löst eller i strumpa? Jag låter allt vara kvar till dess allt som ska till jäshinken har hamnat där. 

Om grytan har kran är det lättare att tappa ur utan att röra runt det som lagt sig på botten, än om man har hävert. Det går det med, men är lite mer krävande bara.

Perwaste skrev:

Jo, det tar smak. Om du gör som tidigare, låt allt stå till sig någon halvtimme/timme eller mer.  Gojset till botten och smaken finns där.

Det låter som om du använder kottar? Löst eller i strumpa? Jag låter allt vara kvar till dess allt som ska till jäshinken har hamnat där. 

Om grytan har kran är det lättare att tappa ur utan att röra runt det som lagt sig på botten, än om man har hävert. Det går det med, men är lite mer krävande bara.

Jag kör pellets löst i grytan. Då väntar 30-60min innan jag silar vörten och häller den i hinken.

Vad menar du med att gojset till botten och smaken finns där?

Med det menade jag att det inte är så bråttom att få över vörten till jäshinken.

Fördelen är att de hopklumpningar av proteiner och andra resten från malten hinner sjunka ned till botten.

Humlen hinner också sjunka ned, men under tiden ger den ifrån sig smaken och doften. Antingen den ligger hel i lösa kottar, i humlestrumpa eller som du och många andra gör, den upplösta pelletsen.

Det var väl en del av ursprungsfrågan? I exakta minuter har jag inte annat svar än så. Till du kylt till den temp du vill ha, och sedan så som du redan gjort med den mindre grytan.

Nu förstår jag vad du menar och det var som du skrev svaret på min fråga smile

Tack för hjälpen!